söndag 20 maj 2012

Valfrihet?
I Sverige har vi som bekant något som kallas för "det fria skolvalet". Idag läste jag detta inlägg DN:s debattsida som handlar om vad det fria skolvalet lett till.

"Skolvalet utnyttjas av privilegierade grupper för att undvika kontakt med underprivilegierade grupper visas av en ny studie som genomförts inom ramen för projektet ”Den svenska skolans nya geografi”."

Fritt skolval låter bra i teorin men leder till segregering mellan de privilegerade grupperna och de underprivilegerade. Valfrihet råder men bara för vissa! De blåa partierna tycker att vi skall välja oss till en lyckad tillvaro och struntar i att dessa strukturer existerar. Då systemet premierar de som väljer rätt men glömmer bort att vissa inte har något val alls. De strukturer som styr vårt samhälle gör att det, för vissa människor, blir omöjligt att välja sin egen tillvaro/framgång/lycka. Men forskningen visar gång på gång att strukturerna finns och att de sätter gränser för människors möjlighet att välja.

I skolan förlorar alla elever, och vinner gör de aktieägare som har satsat pengar i friskolor. Jag vill inte att den lilla skatt jag betalar skall hamna i riskkapitalbolag. Är det för mycket begärt? Och dessutom blir skolan utarmad och mer segregerad.

Enligt Skolverkets rapport ”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” har klyftorna mellan skolorna ökat kraftigt samtidigt som elevsammansättningen fått en ökande betydelse för elevernas resultat. De orsaker som Skolverket pekar på är en ökad sortering, i kombination med kamrateffekter och att lärarnas förväntningar på eleverna påverkas av elevsammansättningen.

Hjälp! Det är inte så jag vill bemöta mina elever när jag är färdigutbildad. Jag vill i bedömningen och bemötandet av mina elever försöka att se varje enskild elev separerad från dessa sk. kamrateffekter. Självklart måste man erkänna att en elev tillhör eller kommer ur en viss kontext men inte skall man väl låta det spegla hur jag som lärare bemöter eller bedömer denne. En svår utmaning, det är jag medveten om.

I Sverige finns det en bred enighet om att det krävs en välfungerande skola för att vi ska kunna möta framtidens utmaningar. Grundprincipen är också att all undervisning oavsett ursprung eller skola skall vara likvärdig. Därför förtjänar Skolverkets rapport att ta på allvar och inte att viftas bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar