lördag 19 maj 2012

Nästa steg
Jag har nu denna vecka sjösatt (både på land och i vatten) mina hus och känner mig någotsånär "färdig" med det och är därför redo att ta nästa steg.

Jag har sen några dagar funderat på att kanske inte bara skicka ut mina hus till havs, skogs eller vart det nu kan tänkas vara. Där är det ju jag som har bestämt platserna men vad skulle hända om jag sänder upp hus i luften med kinesiska papperslyktor?
Då styr jag ju inte över vart mina hem hamnar. Jag har sen idén ploppade upp surfat runt och läst på om hur man gör för att tillverka en papperslampa. Jag har hittat en bra sida som i detalj visar, komplett med ritning och bilder, exakt hur man gör.

De visar på flera olika typer av brännare som man kan göra själv, det finns vaxindränkt tyg eller papper som man tänder på eller så kan man använda sig av värmeljus eller en alsolspritsindränkt bomullstuss.

Jag har dock inte lyckats hitta (och har en tajt budget) sån "Fire shield fireproofing product" som de använt att impregnera silkespappret med så att elden inte förstör lampan. Brandmansdotter som jag är har jag väldigt stor respekt för eld och vill gärna tänka "safety first" men eftersom jag inte funnit någon anti-eld-spray får jag antingen komma på något nytt eller vara väldigt försiktigt, jag får helt enkelt hitta en bra uppskjutningsplats utan hus alltför nära och ha brandsläckaren i beredskap.

Igår införskaffade jag silkespapper så idag ska det byggas enligt denna ritning (som jag lånat från denna sida):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar