lördag 19 maj 2012

Houston, we have lift off
Hahah, hurra, den flyger!

Nåja, med hårfönen i alla fall, jag har ännu inte testat den utomhus med en eldkälla men det tänker jag göra ikväll, förhoppningsvis mojnar vindarna tills dess.

Jag har klippt och klistrat och använt mig av rullat papperstekniken (som vi lärde oss av de japanska utbytesstudenterna förra veckan) för att göra basen till lyktan. Egentligen skulle man ha bambu men eftersom jag inte har någon till hands fick jag vara kreativ och plocka fram min inre pyssel-ingenjör.

För att lyktan inte skall bli för tung (och därför inte lyfta) har jag använt tunn ståltråd som vanligtvis används till smycketillverkning.

Och som ni ser så fick jag göra huset som lyktan är tänkt att bära i tunnare papper (till skillnad från de andra husen som är gjorda av lite grövre papp) och hälften så stort som de andra för annars blir schabraket för tungt.

Nu ska jag fnula ut vilken eldkälla som funkar bäst. Värmeljus är nog kanske uteslutet då lyktan då kanske blir för tung... måste testa.. LEARNING BY DOING.

1 kommentar:

  1. Åh vilken kul vändning ditt arbete verkar tagit :) Kul idé med att skicka iväg de olika boningarna och se var de hamnar :)

    SvaraRadera