onsdag 26 november 2014

Söker teori

Jag söker teori för att själv förstå vad jag håller på med så att jag på något sätt skall kunna förmedla det på kommande veckas presentationstillfälle och ha någonstans att börja formulera mig i PM och uppsats. Jag började med att gå igenom de referenser jag uppgett här på bloggen för att se om de ger något:

(- Marina Abramovic - Helen Chadwick - Teresa Margolles - Janine Antoni)
- Extreme Bodies - the use and abuse of the body in art. Miglietti, Alfano, Francesca (red.). Skira Editore, Milano, 2003
(- AR - artistic research. Bauer, M. Ute & Trummer, D.Thomas. Koenig Books, London, 2011)
(- Art & Science Journal)
(- The Wellcome Collection)
- Perception - hur människan tar emot och behandlar information från sin omgivning. Day, H. Ross. Wahlstöm och Widstrand förlag, Stockholm, 1971
- Skola i normer. Martinsson, L. & Reimers, E. (red). Gleerups Förlag, 2008 (nu struken för den känns inte relevant)
- Kognition och verklighet - den kognitiva psykologins principer och konsekvenser. Neisser, U. Wahlström och Widstrand, Stockholm, 1978


Sen gick jag vidare till mig egen bokhylla för att se om någon av kurslitteraturen en samlat på sig under åren kunde vara behjälpliga och fann dessa:

- Kropp, kunskap och självuppfattning. Duesund, L. Liber Utbildning AB, Falköping, 1996
- Att finna balanser. Kernell, L-Å. Studentlitteratur, Lund, 2010
- Det kreativa ögat - om perception, semiotik och bildspråk. Lindgren, B. & Nordström, Z. G. Studentlitteratur, 2009
- Encyclopedia of Body Image and Human appearance. Cash, F. Thomas. Elsevier Science, 2012


Sen har också fenomenologin ploppat upp men känner att jag tappat den lite för det var så längesen jag läste och använde den. Efter ett kort studieuppehåll känns det jättesvårt och avlägset att koppla teori och att skriva så därför tänker jag spendera resten av kvällen med att läsa och formulera min riktning tydligare. Så att förhoppningsvis saker och ting blir lite klarare.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar