söndag 23 november 2014

Sammanfattning vecka tre

Denna vecka har jag landat mer i vad jag håller på med och hittat en riktning samt äntligen kommit och igång och arbetat med ett material. Veckan började tvekande men efter handledning, läsning av böcker samt egna försök att verbalisera arbetet tog jag mig vidare. Jag dröjde mig kvar vid kroppen som tog mig vidare till naveln eller mer specifikt navelskådning där jag genom att pröva olika material, bl.a. navelavgjutningar i gips, försökt ringa in vad det är som arbetet handlar om. Jag har gjutit av både min egen och andras navlar, men tror att jag nog bara intresserar mig för min egen i varje fall just nu, eftersom navelskådning handlar om att blicka inåt (i sig själv). Vidare har jag prövat bland annat yoga för att blicka inåt och funderat på hur mitt arbete kan kopplas till skolan och kommande lärsituationer med elever.

Jag har också glömt att nämna att i samband med att jag prövade olika material så började jag också samla på mitt hår och navelludd, varför vet jag inte ännu, men har ändå fortsatt med det för att se om det kan länkas samman på något sätt. Jag har också börjat kultivera mina navelbakterier i petriskålar för att hellre ha för mycket material än för lite när det är dags för sammanställning. I dagsläget har jag svårt att se hur håret och odlingarna är kopplade till att blicka inåt men som sagt, hellre för mycket än för lite, och just då kändes det rätt att göra det så då kör jag på det (just för att lyssna till mig själv var en del av min ingång).

Jag har också tänkt en hel del på identifikation av kroppar där kopplingen till perception känns luddig men inte oklar. Vi får se vart det leder, så fortsatt nu kommer jag att försöka formulera arbetet (Handlar det om mitt bekräftelsebehov? Hur förmedlar en den där inre processen att blicka inåt?) och koppla samman de olika trådarna, skära bort överflöd, fortsätta med avgjutningarna samt söka referenser (konstnärliga och teoretiska).

Jag fick bland annat denna referens av en klasskamrat att kika på, den är kanske inte så relevant för mitt arbete som en kan tro men har ändå varit nyttig då den hjälpte mig att formulera att det i varje fall INTE är det äckliga och groteska som jag vill åt. Det kändes dock viktigt att lägga upp länken men utan bilder för att den inte skall färga varken mig eller opponent. Nu har jag fått kommentarerna äckligt, groteskt med mera under handledningar och vill komma ifrån det även om jag kan förstå att arbetet kan uppfattas så. Nyttig insikt. Tack för tipset S!

http://disinfo.com/2014/11/fleshlettes-intriguingly-grotesque-sculptures-jonathan-payne/


[bild: min]


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar