söndag 18 maj 2014

I köket

Idag har jag gjort flera saker som jag aldrig trodde att jag skulle göra, den ena var att köpa och blanda till gelatin (jag är vegetarian sen 17 år tillbaka så hela konceptet var för mig både äckligt och främmande) tillsammans med agarlösning. Anledningen? Jag såg en dokumentär om orkidéer på SVT där David Attenborough besökte laboratoriet på Kew Gardens i England där de använde en sorts gele för att driva upp hotade orkidéer i. Jag har inga som helst belägg för om en kan göra på detta sätt eller om det kommer att lyckas men jag fick en känsla och tänkte att det vore dumt att inte gå på den. Så: jag tänkte alltså hälla mitt gelekok i petriskålar för att sen när det stelnat driva upp mögel i dem (och hoppas på att det funkar).

Förövrigt har jag just nu inte någon vidare pepp kring min gestaltning, eller ja jag är nog mer osäker över vilken riktning jag vill ta, vill jag säga det här eller det där? Vad gör jag? Jag odlar mögel. So, varför det? Jag måste göra kopplingen till det jag vill säga tydligare. Men hur? Och hur odlar en egentligen mögel på någons identitet? Vart ska en egentligen topsa för att få tag i den så att en kan kultivera den? Vart sitter ens identitet?

En annan tanke som fått gro till sig i några dagar är den om att jag gärna skulle vilja göra min gestaltningspresentation interaktiv på något sätt. Då blir fokus på det performativa men det är inget bestämt, så jag behöver göra avvägningar och fundera kring vad de olika riktningarna förmedlar och sen se vilken riktning jag (arbetet) vill ta.

Tills vidare fortsätter skrivandet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar