torsdag 10 oktober 2013

Tankekartan

Idag sågs vi i gruppen för att presentera varandras efterforskningar efter vår utflykt. Mest pratades om intryck, några till hade forskat lite om Korsettfabriken och en annan berättade ett riktigt häftigt levnadsöde utifrån en intervju med en släkting som bott i området på 1950-talet. Många spår...

Men någonstans måste man se över materialet och sätta ner fötterna så vi gjorde en gemensam tankekarta som vi hoppades skulle ge oss en mer klar bild över vad det egentligen är vi intresserar oss för. Vi pratade oss fram till att artefakter på olika sätt är bärare av berättelser/människoöden osv (något som jag och Agnes pratat lite om efter förra gångens utflykt) och som kunde vara ett bra sätt att hitta vår berättelse. 
Alla ska tills nästa gång därför hitta en sak som de på något sätt dras till/gillar och fundera kring dess historia, vem har ägt den, hur såg den personens öde ut, hur användes saken, var kommer den ifrån osv. Man får göra vad man vill, vill en tex göra en målning av saken får en göra det, för att komma igång. På fredag ska vi sen presentera varandras artefakter för varandra. 

Jag har svårt att välja min men har några på lager. Bland annat så brukar jag alltid se en massa lösa skruvar på gatan när jag är ute och går, överallt ligger det olika skruvar i olika tjocklek och storlek. Jag brukar fundera kring vart skruven kommer ifrån, om den var viktig så att saken den suttit på numer är trasig och kanske orsakat en olycka eller om den kanske kommer från någons kära ägodel. Jag kanske ska börja samla på de där skruvarna, har jag tänkt länge, men jag gör det aldrig, kanske ska börja nu, fast när en letar då ser en dem ju aldrig. De måste komma till en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar