torsdag 10 oktober 2013

Första undersökningen

Här är det slumpmässigt valda området som vi idag undersökte.























Diskussionen fortsatte idag också kring SVT programmet "Vem tror du att du är?", släktforskning, kroppsminne (sådant som tidigare generationer gjort och som ärvs genom generna... väldigt kortfattat förklarat), kläder som identitetsmarkörer, dolda berättelser m.m.

Själva utflykten idag var inte riktigt den igångsättare som vi kanske hade hoppats. Vi pratade om varför det skulle kunna vara så, en anledning som vi alla misstänkte kunde vara en påverkande faktor var att den plats vi (slumpmässigt) valt redan var laddad med så mycket historia, och att man redan fick allting serverat för sig på informationsskyltar med mera.
Jag kommer inte ifrån Göteborg vilket jag tror också gör att jag ser platser med nya ögon, man kan ju som bekant lätt bli hemmablind efter att tag. Jag var mer fascinerad över klättringen uppför berget innan vi kom fram till själva Kronan. Jag tog massor med bilder (får bli ett eget inlägg) på bla hustak, träd, skräp och klotter.
Innan vi gick ut hade vi pratat en del kring masker eller kläder som identitetsmarkörer, hur vi för oss olika i olika sammanhang och på olika platser. Det var något jag hade i tankarna och väldigt mycket med mig när vi gick runt (och som är något jag intresserar mig för även utanför gestaltningsarbetet i egna konstnärliga arbeten). Vet inte om det var utifrån just den diskussionen eller om jag hade fastnat för Korsettfabriken även om vi inte precis hade pratat om kläder osv. Hur som helst så var jag ganska säker på att jag ville forska lite mer kring Korsettfabriken, vilka kvinnor arbetade där, hur såg det ut och hur var arbetet var tex sånt som jag funderade på.
Forskningen gav inte värst, mest om själva huset och vilken gubbe som ritat det och vem som ägde fabriken(Sen ska väl erkännas att jag inte direkt gjort några djupdykande flerdagarsstudier i olika arkiv, som kanske hade gett mer än när jag googlade) men ingenting om arbetarna som jag ju var mer intresserad av. Jag ville urskilja en röst, en persons öde eller berättelse ur en stor massa men det var nog mest en igångsättare än ett spår att köra vidare på. Jag behöver först se helheten för att se var spåret leder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar