måndag 8 oktober 2012

Träd och ljud 
Jag har noterat att många idag inte riktigt upplever sin omgivning med alla sinnen, då de flesta lyssnar på musik (och kanske till och med har blicken ner i sina mobiler). Även jag själv går genom vardagen med ett soundtrack i öronen. Något som jag medvetet försökte att inte göra vid de tillfällen jag undersökte området, då jag ville få en mer helhetlig bild av platserna jag besökte. 
Jag sökte mig, först omedvetet sen medvetet, bort från bostadsområden och fann mig istället på platser som på något sätt var kopplade till natur, rekreation (och kontemplation), som tex Ruddalen och naturområdet kring Näset (även om det låg snäppet utanför det markerade området på vår karta). Jag har även gått runt i bostadsområden men fann inte någon direkt inspiration. Jag tror att jag drogs till platserna pga av min dåvarande sinnesstämning som gärna ville ha lugn och ro.


















Därför fann jag mig själv istället hamna på platser där det fanns ett omslutande och skyddande hölje av växtlighet av olika slag (främst träd). När jag senare fastnade för stycket om ekskogen (se inlägg nedan) när jag läste in mig på området i en historiskkontext så kändes det som en logisk koppling och ingång till mitt projekt.



















Jag funderade på om man skulle kunna ersätta (i varje fall temporärt) soundtracken som människor lyssnar på när de befinner sig i Frölundaområdet med ett "nytt" av skogsljud, för att på så sätt gestalta den ekskog som stod i området långt innan all bebyggelse. 
I en storstad där det byggs nya bostäder så att staden ständigt expanderar får skog och natur vänligt akta på sig. Jag har funderat en del på om man i och med att bo i staden, där det förvisso finns grönska men som är människoplanerad och tämjd, går miste om något, vad det gör med en och hur man ser på världen, eller OM det ens gör något, hur man förstår hur saker å ting hänger ihop (ekosystem, kretslopp mm) osv.


 



















Jag kan ingenting om ljud, ljudinspelning och sånt men har vänner som eventuellt kan assistera i den mer tekniska delen. Jag ska undersöka närmre och se ifall det är genomförbart och har redan spelat in en del ljud och funderat kring var ett skogssoundtrack skulle göra sig bäst.

Förutom ljusinspelningen har jag frotterat trädstammar så kanske blir det någon sorts kombination av ljud och bild, jag vet inte än men vill inte släppa frottaget för att det är något där som jag vill utforska vidare. Kanske för att det till skillnad från ljudet går att "ta på" och är mindre flyktigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar