tisdag 17 juli 2012

Vara ute själv
Idag var första gången som jag var ute och busade om natten alldeles själv, de andra gångerna har jag haft sällskap. Jag vet inte om det var bara för att jag var själv som jag kände mig jätteparanoid större delen av tiden. Man kan ju känna trygghet i grupp menarja, även om man bara är två. Så den aspekten att vara ute själv var självklart en stor en, inte bara för att vara ute på sådant uppdrag men också för att vara ute sent ensam i mörkret. Något som jag normalt sett inte upplever som ett problem.
Som kvinna blir man matad med en rädsla för natt och mörker, som gör att man, fast man försöker låta bli, fokuserar på mörkerrädslan och på så vis skapar ett problem och en rädsla som man kanske annars inte skulle känna. Det handlar snarare om en kollektiv rädsla som var och en anammar, befäster och skapar.

Sådant får mig att tänka på vem natten egentligen tillhör och vem som har tillgång till det offentliga rummet nattetid. Det väcker också frågor kring vad det är som gör oss trygga om natten, är det belysta platser, andra människor, öppna ytor osv? Vem har makten över och i det offentliga rummet?

Jag är ute och gör en olaglig handling men det är inte polisen jag är rädd för, det är andra människor och att bli överfallen. Närvaron av andra människor nattetid är något som kanske skulle gjort att jag känt mig tryggare vid ett annat tillfälle (eller iallafall upplevt en inbillad trygghet). Ljus och upplysta platser är också en sådan sak som kanske gör att de flesta av oss upplever en viss trygghet nattetid, men som jag nu istället gömmer mig för.

Hursom, idag satte jag i varjefall upp två stycken. Jag har tillverkat desto fler men tycker att de är rätt klena i färgerna nu, jag gillade de starka, klara och heltäckande färgerna på den första jag gjorde. Hoppas på fler såna snart! Denna gången märkte jag att de blev mycket mindre än den första också, något att tänka på till nästa gång.
Tills dess, håll till godo med en bild:

Och vad gäller odlingarna så är den senaste utvecklingen denna skylt som uppkom efter att jag märkt fotspår inuti pallkragen en dag:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar