tisdag 29 maj 2012

Tankar inför redovisningen
Jag har precis monterat upp den sista bilden på foamboard och känner mig "klar" (för när blir man någonsin klar på riktigt med såna här projekt?) och något sånär redo inför morgondagens presentation.
Just nu sitter jag och funderar på det där med mottagarperspektivet av mina bilder.

Vad ser någon som inte följt med i min process?
Jag äger ju givetvis inte tolkningen av mitt verk men, kan man göra den läsningen som jag hoppas på?
Är frågan/sökandet som mitt arbete handlat om, allmängiltigt?
Behöver bilderna visas i en kronologisk följd eller blandas fritt?
Ska jag ha med min inlästa text? Hjälper den verket eller är den överflödig?
Ska jag läsa texten live på presentationen eller inte ha med den alls eller bara lägga ut den på bloggen? (jag inser lite nu att texten kanske var mer viktig för mig, som en del i min process och kanske inte jätteviktig för själva verket som presenteras.. jag får suga på detta till imorgon.. )

Nu verkar jag inte hinna med det tyvärr men jag hade såhär i sista stund också kanske tänkt göra mitt verk lite mer interaktivt och involvera publiken i det genom att tillhandahålla mallar på hur man gör sitt eget hus för "sjösättning". Det vore kul att se spridningen av de olika husen (lite som trädgårdstomten i Amelie från Monmarte) men också för att en sådan sak kunde öppna för en dialog kring frågan vad ett hem är och vad som gör att vi kallar vissa platser för hem medan andra inte. Nåja, vi får se om det hinns med.

Annars så sitter jag och filar på det där sammanfattande sista blogginlägget om ens arbete och process. Lite klurigt, så jag har tagit tankekartan till hjälp (tankekarta som metod är görbra och något som jag definitivt kommer föreslå till elever!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar