måndag 2 april 2012

Fruktsamma diskussioner
Den här veckan som är den första efter den sex veckor långa VFU-perioden skrev vi ner frågor, funderingar och sånt som ploppat upp i huvudet på en under Vfu:n som vi sen betade av och diskuterade tillsammans med Lars-Åke Kernell (samt följde upp det som diskuterades då vi träffade Kernell senast). Dagen var både nyttig och fruktsamt tycker jag. Det är alltid bra att höra andras formuleringar och ord på funderingar som man själv haft men som man inte riktigt lyckats formulera för sig själv eller förstått hur man tänkt. Reflektion i grupp är en bra grej, kanske något som man kan använda sig av i framtidens klassrum?

Hursom, veckan inleddes med diskussion och följdes sen av två dagars eget arbete, dvs serietecknande på temat konflikt. Serien redovisades sen på torsdagen, då alla fick visa upp sin serie, berätta om sin konflikt och sen fick man ställa frågor och diskutera inom klassen. Även här, sjukt fruktsamma diskussioner! Jag sa kanske inte så mycket själv men jag satt där likt en tvättsvamp och sög i mig allt. (på bilden, några av mina klasskamraters serier)

Min egen serie tänkte jag göra ett separat inlägg om en annan dag, datorn sprängdes (läs:PS kraschade och jag, mitt klantarsle, hade inte sparat en hel dags arbete) och mitt arbete försvann. Men jag kan i alla fall ge er en liten cliffhanger, den handlar om ett skräckscenario, om vad som händer när man inte kan skilja på sin privata roll från sin profession kan man väl säga. (här i skissformat)

Sen kanske jag ska nämna något om själva VFU:n, som denna gång var lite av en bergochdalbana om jag får sägat. Alltså inget allvarligt som inträffade på själva VFU-platsen eller så, utan mer kanske bergochdalbana mer i bemärkelsen; i mig.
En del bitar föll på plats, andra tappades bort, förvirring infann sig i samma veva som en personlig förlust vilket ledde till att engagemanget, eller snarare orken, sjönk. Därför har det också känts skönt att vi varit två studenter på samma plats. Samarbetet oss emellan har fungerat riktigt bra men även samarbetet mellan oss och LLU:aren. Det har varit bra i den meningen att jag har lärt mig saker om mig själv genom någon annan, att man har kunnat diskutera saker på ett annat sätt än om man vore själv, lärt av varandra och kunnat utbyta idéer och annat. Återigen, reflektion tillsammans, är grejen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar