tisdag 10 januari 2012

INTERAKTIV GESTALTNING:

Vad: ett grupparbete på temat: gränser

Jag äger inte tolkningen till mitt verk. Idag kanske mer än någonsin förr är tolkningen av en produkt allas ensak. I samma stund som jag som avsändare tar steget ut i ljuset med mitt verk är läsningen och tolkningen av det öppen för alla. Min egen röst blir en av alla möjliga röster i läsningen av verket.
I ett arbete finns alltid en intention, en ingång eller en fråga. Något som startar arbetet och när alla läsningar är möjliga blir kommunikationen av intentionen än viktigare för att verket skall behålla sin tydlighet.
Samtal kring intentionen, arbetet samt hur det kommuniceras blir av största vikt för att projektet skall kunna utvecklas och inte stanna vid första idén.

Gestaltning som begrepp sträcker sig vidare än illustrationen. Undersökande gestaltning är en metod att se nytt, upptäcka annat och ta vara på misstag. Processen och vägen framåt är centralt till skillnad för en produkt som förklarar det man redan visste, eller tänkt ut. Givetvis kantas vägen under gestaltningsarbetet av produkter, och slutet av ett projekt är en kommunikativ produkt i någon form. Produkten blir ett resultat av en undersökning, snarare än en förklaring av ett uttryck.

I grupp skall ni arbeta med ett gemensamt gestaltningsarbete som undersöker begreppet gränser. Ni bestämmer själva uttrycksmedlet eller vilka material ni vill använda. På redovisningen visar ni en gemensam avslutad gestaltning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar