torsdag 12 januari 2012

GRUPPMÖTE 12/1
KNYTISFRUKOST


Idag hade vi bokat ett grupprum i Pedagogiska biblioteket för att äta knytisfrukost tillsammans. Om vi kände oss icke välkomna igår på yogan så var det precis samma idag. När vi kom till rummet satt där tre andra tjejer med varsin dator och arbetade (de hade inte bokat), vi sa att det gick bra att de satt kvar eftersom det var ett delat grupprum med två bordsplatser. Vi dukade upp med finduk, ljus och alla godsaker och pratade på friskt om gårdagens yoga och vår gränsundersökning samtidigt som vi åt vår frukost. Tjejerna kastade då och då blickar åt vårt håll och mellan sig som för att visa att vi gjorde någonting konstigt och avvikande från det som var tilltänkt för rummet. Jag hörde en av tjejerna också viska till de andra om att vi var högljudda och efter ett tag packade hon ihop och gick ut.

Det var så påtagligt att det vi använde grupprummet till, trots att vi bokat det och trots att vi genomförde ett akademiskt arbete så var det "fel" sorts arbete. Det satt inga anslag om att man inte fick förtära mat och dryck i lokalen så vi bröt inga regler på så vis, men ändå kändes det lite olustigt att sitta där och göra något som lokalen inte var avsedd till. Och självklart det att andra upplevde oss som "störande" upplevde jag som olustigt även om jag kanske inte reflekterade alltför mycket över det just då. Det var bara en känsla som ploppade upp och som jag först senare kunde namnge.

Vi hade i varje fall en mycket trevlig frukoststund tillsammans. Några i gruppen upplevde frukosten som gränsöverskridande medan jag inte såg själva frukostsittningen som det som var överskridande för mig. För mig handlade det mer om att inte äta frukost innan jag gick hemifrån på morgonen, jag äter alltid frukost och då samma sak. Äter jag inte frukost blir jag riktigt otrevlig och det faktum att jag inte ätit innan vi sågs gjorde att jag fick anstränga mig för att inte passera gränsen för hur man bemöter andra människor på ett okej sätt.

Sanna hade med sig några paket smör med utgått datum som förde oss in på en lång diskussion kring bäst-före datum. Och under andra möten när vi pratat om gränser så har fenomenet dumpster diving (då man letar i containrar efter exempelvis matvaror) kommit på tal som någonting vi kanske skulle pröva på tillsammans. Det är ju trots allt utgången mat som slängs i containrarna, trots att bäst-före-datumet inte alltid är lika med att produkten inte går att äta. Vi kopplade också tillbaka lite grann till tankekartan där vi skrivit upp fin/ful -kultur, regler/lagar & normer.
Var går gränser för "bäst-före"? Vem bestämmer bäst-före-datumen? Har du som människa ett bäst-före-datum?

Imorgon är det handledning, vi får se vad det mynnar ut i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar