onsdag 11 januari 2012

GRUPPMÖTE 10/1
VART BÖRJAR DU OCH VAR SLUTAR JAG?

Idag sågs vi på Pedagogen där vi började med att rita in våra resvägar på våra kartor under dygnet som gått, något som jag kände skapade ännu mer förvirring än tidigare. Vad är det vi håller på med? Vad vill vi säga med det här? Jaha, kartor, okej, guh så nyskapande! Och flera i gruppen kände samma sak (vilket jag upplevde som väldigt skönt) så vi diskuterade hur vi ska gå vidare med vår undersökning av gränser.

Tankekartan som vi gjorde igår försökte vi återkoppla till och se om vi kunde lägga till eller ta bort något. För att vidare undersöka våra tankar kring gränser bollade vi bland annat idéer som ploppat upp sen gårdagens möte sen körde vi associationslekar och "tegelstensmetoden" för att få igång tankarna. Vi associerade fritt till ord i associationsleken men även till varandras associationer kring gränser. Det blev mest yta utan innehåll och gav en miljon frågor snarare än det gav några svar.

När vi kom in på fysiska och privata gränser sade någon något intressant som vi alla fastnade för: "Vart börjar du och vart slutar jag?" Slutar jag i fingerspetsarna eller i tårna? Hur långt kan man gå? Hur långt kan man minnas? Vart går närgränsen mellan mig och personen till höger och är det olika på olika scener? Kan man mäta det avståndet? Hur många centimeter är det mellan mina fingerspetsar och golvet om jag böjer mig? Om jag tränar kan jag då tänja den gränsen?

Vi kom i alla fall tillslut överens om att fortsätta med kartorna och att märka ut våra privata geografiska gränser parallellt med utforskandet av andra gränser. Det är svårt att försöka återge flera timmars dialog, men på något sätt kom vi i alla fall enhälligt överens om att imorgon, beväpnade med måttband, gå på yoga tillsammans. Andlig och fysisk aktivitet i ett. Perfekt mättillfälle! Någonting som några av oss kanske aldrig skulle känna sig bekväm i att göra. En gräns som vi tillsammans tänjer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar