fredag 28 november 2014

Summering inför överlämning

Vid gestaltningsstart bestämde jag mig för att inledningsvis inte definiera vad jag skall arbeta med eller mot för att jag inte skulle låsa mig så som jag gjorde förra gången, istället bestämde jag mig för att försöka lita till mig själv. En sak som jag upplever mycket svår då jag ofta blir självkritisk, så jag inledde med att fundera på vad jag ville ha ut av gestaltningen och påminde mig själv om processens olika stadier. För att ta mig vidare samlade jag sedan bildinspiration och skrev tankekartor. Ur det kunde jag se att den mänskliga kroppen var temat jag ville undersöka och började både handgripligen med olika material (lera, salt och lim) och research på nätet att försöka närma mig kärnan. Genom att ha läst om navelns bakterier, som är lika individuella som ett fingeravtryck, fastnade jag för naveln och började fördjupa mig vidare i den, bland annat genom att gjuta av både min egen och andras i gips.

Begreppet navelskådning, d.v.s. blicka inåt, dök upp vilket passade mig utmärkt vid tillfället då jag, pga. yttre faktorer, hade svårt att koncentrera mig, och försökte därför omfamna navelskådningen och gå in i mig själv, stänga av det yttre bruset och se vart det bar. Svårast var att verbalisera för mig själv vad det var jag höll på med men genom att återkoppla till tankekartorna och det jag skrivit i både anteckningsboken och på bloggen fick jag en bra översikt. Jag hade försökt förstå kroppen genom att abstrahera delar av den och brutit ned dessa i mindre lätthanterliga bitar för att skapa förståelse/kontroll/kunskap. Dock var det reflektion och tid till den som var det viktigaste för att nå förståelsen/kunskapen. Jag började då fundera på hur det ser ut i skolan där koncentration kan vara svår att uppnå för många samt hur en ser på vikten av att ge tid till reflektion för att kunna tillskansa sig kunskaper.

Jag har ännu inte en klar formulerad didaktisk fråga men jag hoppas kunna närma mig den genom teorin och skrivandet. I nuläget vet jag heller inte hur jag kommer att presentera mitt verk eller hur det kommer att se ut men jag hoppas få klarhet i även det genom skrivandet (precis som förra gången). Jag försöker lita till processen även här och känner mig lugn i det. Till att börja med har jag dessa referenser:



- Kropp, kunskap och självuppfattning. Duesund, Liv. Liber Utbildning AB, Falköping, 1996
- Perception – hur människan tar emot och behandlar information från sin omgivning. Day, H. Ross. Wahlström och Widstrand förlag, Stockholm 1971
- Kognition och verklighet – Den kognitiva psykologins principer och konsekvenser. Neisser, Ulric. Wahlström och Widstrand, Stockholm, 1978
- Det kreativa ögat – om perception, semiotik och bildspråk. Lindgren, Bengt & Nordström, Z. Gert. Studentlitteratur AB, Lund, 2009
- Gruppsykologi – Om grupper, organisationer och ledarskap. Svedberg, Lars. Upplaga 4:5. Studentlitteratur AB, Lund, 2007
- Elevens värld – Introduktion till pedagogisk psykologi. Imsen, Gunn. Upplaga 4:7. Studentlitteratur AB, Lund, 2006
- Uttryck – Lärande, estetik och kommunikation #6:2014. Tema Tid. Lärarförbundet, 2014



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar