fredag 21 november 2014

Känner mig disträ

Mina tankar far åt alla håll och jag kan inte riktigt koncentrera mig fullt ut och ge gestaltningen den energi och fokus som den förtjänar. Jag vill utmana mig själv men det är svårt när det är så mycket yttre brus som stör. Det händer mycket omvälvande saker i mitt liv, relationer, med min hälsa och med framtidsplanerna att det är svårt att stänga av, jag vill heller inte gå in på alltför personliga saker här på bloggen vilket gör det svårt att formulera saker. Försöker därför omfamna navelskådningen och gå in i mig själv för att se om bruset försvinner eller kan minskas på något sätt. Jag söker alltså efter det yttres off-knapp och min inre on-knapp kanske en kan säga.
Men hur gör en det?

Jag har länge hållit på med yoga så imorse körde jag ett meditationsyogapass med mig själv för att försöka närma mig det där. Just för att efter ett yogapass känner jag mig alltid så avslappnad och fokuserad. Men sen då, hur bibehåller en det? Vilken metod funkar bäst för mig? Och hur ser det ut i skolsituationer, där stora klasser, höga ljudnivåer och mängder av yttre stimuli stör elevers koncentration? Finns det någon off-knapp där (både för dem och mig)?

Vidare känns det som att jag har tappat inspirationen eller riktningen med det konstnärliga, jag vet inte alls vad jag håller på med. Normalt sett så brukar jag inte bry mig om pusselbitarna inte passar från början, pusslet brukar kunna läggas tillrätta efter hand, men nu är det som att jag har bråttom med att det ska bli något. Jag försöker kanske stressa fram processen för att jag är stressad över den korta gestaltningstiden. Min förhoppning är såklart att navelskådningen skall hjälpa till att stanna bandet. Jag har dock svårt att se hur jag skall arbeta med den.

Jag har gjutit navlar (andras och min egen) och fått ihop en liten samling men vet inte riktigt vad jag skall göra med dem eller hur jag skall gå vidare. För att försöka hjälpa mig själv har jag därför lånat lite böcker som jag tänkte grotta ner mig i under dagen. Som en hjälp i det konstnärliga hoppas jag. Återkommer omet.

Böckerna jag lånat är:

- Extreme bodies - The use and abuse of the body in art. Francesca Alfano Miglietti (red.) Skira editore, Milano, 2003
- AR - artistic researh. Bauer, Meta, Ute & Trummer, D. Thomas. Koenig Books, London, 2011



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar