torsdag 20 november 2014

Försöker verbalisera

Jag dröjer mig kvar vid navelskådningen och känner mig lugn över att äntligen ha hittat en riktning. Jag känner mig speciellt lugn efter gårdagens handledning som gav mycket bra, även om jag just då inte kunde formulera särskilt bra vad det är jag gör/söker för gruppen så kom jag ändå lite närmre när jag fick smälta efteråt.

Kroppen --> Förstå och uppfatta sin kropp och det som händer i den (perception) --> abstrahera --> plocka isär & bryta ned i mindre delar (för att skapa) --> Kontroll (av något) --> okontrollerat

Att navelskåda eller sjunka in i sig själv (och att då i förlängningen också att förstå sig själv eller?) är alltså någonting negativt i vår kultur? Att navelskåda, är det detsamma som att vara narcissistisk eller är narcissism mer gällande det yttre utseendet? Som jag förstår det bär vi alla på naturligt narcissistiska drag men sen finns det något som heter narcissistisk personlighetsstörning där de narcissistiska dragen blir extrema. Så kanske finns det en skillnad.

Vidare tänker jag nu experimentera och fördjupa mig mer i naveln/kroppen. Jag har bland annat beställt alginat för avgjutning som är bättre än gips när det gäller att återge detaljer från huden.

Varför har jag fastnat så för just naveln? Vad är det med den som fascinerar mig? Det som från början fångade mitt intresse var det jag läste om navelns bakterier som är individuella för varje person. Kanske är det inte direkt det spåret som jag fortsatt med i och med avgjutningarna. Jag skulle vilja kultivera navelbakterier men känner kanske att det rent visuellt ligger alldeles för nära mitt förra exarbete där jag kultiverade mögel. Av hälsoskäl vore det kanske också dumt att odla bakterier för mig just nu men jag kanske gör en liten odling på mina egna för att se om det ger något som kan ta mig vidare.
Naveln känns intim på ett sätt, på ett annat känns det också som att jag ställer mig frågan varför gör jag det här och om jag kan gå vidare med andra kroppsdelar, och i såfall vilka? Jag tror inte heller att det så mycket handlar om just naveln i sig utan kanske mer att titta inåt, att navelskåda.


RESEARCH:

Att dra sina tankar från den yttre världen .





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar