Under
introduktionen för denna kurs sas det för första gången att en bör
arbeta med någonting fysiskt så snabbt
som möjligt för att det är så man gör.
Ett uttalande som jag då inte reflekterade mycket över. Men under
kommande handledningstillfällen kom
uttalandet tillbaks och det var först då som jag upptäckte mina splittrade känslor inför det. Istället för att ta mig an arbetet med den
arbetsmetod jag normalt sett använder, där tanke och inre processer för att
lokalisera en ingång kommer först, gjorde jag som det sades och startade en rad
olika projekt som mest blev ointressanta och som jag senare kasserade. Jag försökte också effektivisera min process
och föregå mig själv genom att se tillbaks på vad jag har behövt för att komma
igång i tidigare gestaltningsprocesser och sen börja därifrån. Något jag snabbt märkte inte gick vägen då det mest blev intetsägande och
ointressant. Efter det försökte jag börja om på nytt och använda metoder som jag lärt mig
själv genom tidigare gestaltningsarbeten för att ta mig vidare. Något som inte
heller det fungerade.
När jag under en tid prövat ett annat
tillvägagångssätt än mitt eget utan resultat gjorde stressen entré och jag
började tvivla på min förmåga vilket resulterade i känslor av frustration. Kanske för att jag vid
det tillfället inte applicerat metaperspektivet eller gett mig själv tid för
reflektion. Efter ett tag av uppgivenhet satte jag mig ner och reflekterade
kring hur jag kände och varför. I denna
process var bloggen till stor hjälp till att lokalisera metaperspektivet, och
upprätthålla det processen igenom, då jag där genom att skriva ner hur jag kände kunde föra en diskussion med
mig själv samt se och sätta ord på mina tankar och känslor. När jag gjorde
detta kunde jag se att uttalandet det är så man gör givit upphov till låsningen. Detta för att det
inte representerade mitt sätt att lära eller att arbeta processbaserat. Jag insåg också att jag från start
inte hade ägt min egen process, då jag låtit någon annan diktera villkoren för
den.
Utifrån det började jag
sedan fundera på hur ovanstående och liknande påståenden påverkar ens
läroprocesser och insåg att detta var det jag ville undersöka (både i
gestaltning och i uppsats). Ungefär samtidigt som denna insikt upptäckte jag till
min stora glädje att ett av de projekt jag startat upp tidigare i
processen, kasserat och glömt bort hade börjat mögla.
Först kände jag mig
dragen till möglet rent estetiskt men när jag började undersöka det och dess
egenskaper kunde jag också se flera metaforiska kopplingar till mina tankar
kring lärande och att skapa nya perspektiv. Jag började också genom undersökningen se kopplingen
mellan naturens och människans processer och kom därigenom i kontakt med
begreppet rhizomatiskt växande. Något som fick mig att tänka på lärande, utveckling och att växa
som person samt om utrymmet för utveckling och möjligheter att växa får plats
inom skolans ramar eller ej. Genom uttalandet det är så man gör kände jag mig låst och
mitt växande i lärprocessen minskades så ur fortsatt kultivering av mögel i
petriskålar, där möglet fått representera dessa processer, har detta
undersökts.
Mögelodlingarna kan kanske också läsas
som en (mot)reaktion på uttalandet det är
så man gör, att hålla sig inom ramarna, där petriskålen utgör ramverket,
men ändå gå sin egen väg. Som en metafor för lärande där jag liknar klassrummet
och lärprocesser vid ett slagfält mellan olika kunskaper. Människans förmåga
att vara kreativ och att lära sig och utvecklas är en av hennes bästa
förutsättningar för överlevnad här på jorden. Människans och svamparnas öden är
mer sammanflätade än vad en kan tro, svampar är nämligen förutsättningen för allt liv i vid mening. Detta för att om mögel och andra
svampar hade upphört att existera skulle ett mycket viktigt symbiosförhållande
i naturen kallat Mykorrhiza gå förlorat. Förhållandet uppstår när svampar lever
i symbios med en annan växt, där svampens svamptrådar växer tillsammans med
växtens egna rötter och där svampen förser växterna med mineraler och vatten
och får socker i utbyte. Ur denna process av byteshandel kan jag skönja paralleller till oss människor
och den symbios mellanmänskliga relationer har där vi utbyter olika kapital
dagligen för att bygga upp och utveckla oss själva.
I mögelsvamparna kan jag även se det där fula, råa och
farliga som jag även läser in i dessa processer. Mögel och andra svampar har
nämligen en otrolig anpassningsförmåga och ganska drastiska metoder för att
hävda sig i konkurrensen mot andra svampar och organismer där de till exempel
utvecklar mer eller mindre bakteriedödande och giftiga ämnen. När jag liknar petriskålen vid skolans ramar liknar jag även lärare och elever
som mögel, i lärandesituationer kan en då tänka att lärarens normerande ord är
giftiga ämnen för att hävda sig inför sina elever. Eller tänk om eleven och jag
förgiftar varandra, då bör vi försöka finna vår Mykhorriza i klassrummet så att
vi båda kan växa och skapa goda lärosituationer tillsammans. Och en mögelsvamp
gör sig av med restprodukter som den inte längre behöver ungefär på samma sätt
som när en människa väljer bort eller lägger till vissa kunskaper. Jag
tänker på möglets rörelser som relationen, anpassningen och symbiosen mellan en
lärare och en elev. I det här fallet var jag möglet som försökte, och
fortfarande försöker, finna min egen väg och hävda mig så att jag skall kunna
växa bäst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar