tisdag 8 april 2014

Går vidare

Under gårdagens handledning fick jag en ide', mest för att jag fick spy ut lite frustration och så vidare vilket var skönt och lite förlösande för jag kände att jag nu kan släppa ilskan och gå vidare.

Under veckan som gått har processen mest pågått i huvudet i form av olika funderingar men jag har också samlat på mig en del material som jag nu tänker att jag ska jobba med. Material som jag först samlade helt mållöst och utan en plan för vad det skulle bli, jag fokuserade istället på att samla sådant jag kände mig dragen till, hur stora, små eller oviktiga de för stunden kändes. Platsen för insamlandet blev den plats i mitt närområde som jag fastnade för och inspirerades av (se bild/text i tidigare inlägg) förra veckan. Jag funderade på hur jag skulle kunna gå vidare med det spåret och eftersom personerna approprierat (och aktiverat) platsen och att appropriering är ett av mina egna återkommande teman samt att jag ofta intresserar mig för människors berättelser eller spår av dem så blev det nästan lite av sig självt helt naturligt att samla saker som personer burit och tappat. Jag började leta efter borttappade kläder och fann faktiskt en hel del kring och på platsen. Gissningsvis har mycket av sakerna blåst dit och fått ligga kvar just för att ingen, förs nu, rört sig på platsen utan gått runt den, trots att det är närmre att gå över den.
Förutom mina tidigare insamlingsexkursioner och dess metoder har jag också denna gång inspirerats av boken How to be an explorer of the world (Keri Smith) där det beskrivs hur en kan närma sig en plats eller funna objekt för att starta ett arbete eller bara upptäcka nya saker (ps. boken är amazing!). Jag tror att det var boken som på ett sätt konkretiserade saker för mig så att jag fick lite rätsida på saker. I natt låg jag större delen av natten vaken eller vaknade av och till för att jag fick nya idéer för vad jag skulle kunna göra med det insamlade materialet eller att hjärnan bara gick på gestalningshögvarv utan stoppknapp. Ibland kommer mina bästa idéer om natten så jag hoppas att det även gäller denna gång, alltså en början. Det jag ska gå vidare med nu är att undersöka de plagg jag hittat. Vaska fram berättelser (som en arkeolog). Ladda dem med mening? Förstöra dem? Varför drogs jag till dem? Vad gör jag? osv...

(Jag känner just nu att jag inte är det skrivna ordets vän, att jag inte kan uttrycka mig så som jag vill med text men ett nytt spår krävde sin förklaring så jag hoppas att jag trots text-angst någotsånär lyckats förklara min tankegång)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar