fredag 4 oktober 2013

Gestaltning

Nu har en ny gestaltningsperiod börjat, denna gång på HSM under AOU2. Eftersom vi är på HSM har vi inlett med massor av olika teater/fysiska övningar där vi använt kroppen som verktyg i undersökandet av tex hög/låg status.
Övningen med hög/lågstatus tyckte jag kändes mest emotionellt än kanske de andra övningarna. Mest för att jag upplevde det som att jag förställde eller satte mig själv i olika positioner jag inte är bekväm i. Jag har prövat övningen förut så övningen i sig var inte ny. Denna gång använde vi blicken vilket jag upplevde som jobbigt. 

Introduktionen i början minns jag inte mycket av då jag fortfarande är helt utmattad mentalt och fysiskt pga mycket (skriv)skolarbete i kombination med tarmsjukdom som gör att jag inte orkar så mycket eftersom jag inte kan ta upp näring ordentligt.
Däremot triggades en tankekedja igång som handlade om sådant jag själv berört i egna konstnärliga arbeten, nämligen berättandet, berättelser, dess olika former osv. Titeln för gestaltningen är "ett samhälle söker sin berättelse" och det får mig genast att tänka på de dolda berättelserna. Det är berättelser jag hellre skulle vilja lyfta fram, snarare än de som redan får ta plats/höras/synas/skrivas ned.

Vår grupp hade sitt första möte idag, alla var dock inte där så vi har ännu inte träffat alla i gruppen. Jag var orolig över vissa faktorer så idag pratade vi i gruppen ihop oss kring gemensamma förhållningsregler kring att arbeta i grupp. Vi vill att alla ska känna sig sedda, att det ska vara högt i tak och att vi skall utnyttja allas kompetenser. Efter dagens möte känns det bra. Vi bestämde att vi skall börja med att utforska en plats, helt slumpmässigt vald, för att hitta ingången/berättelsen för det vi vill gestalta. På tisdag ska vi tillsammans, de som kan, gå till platsen, dokumentera, samla material och söka efter berättelser som platsen bär på/gömmer. Detta blir alltså vår metod. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar