onsdag 3 april 2013

Berätta en berättelse
Jag undersöker för tillfället berättandes konst, det finns mycken en kan tänka på och flera vägar att gå. Och jag sitter i skrivande stund och överväger vilken jag skall välja. Jag har som två alternativ. Den ena är mer tydlig den andra otydlig, men inte så att den saknar olika tolkningsmöjligheter och ingångar.

På förra handledningen diskuterades olika representationer av kvinnor genom historien samt de två olika kvinnorollerna horan och madonnan. Hora eller madonna? Ja vad ska en välja? Hur kommer det sig att det fortfarande idag enbart finns dessa två representationer/sätt att se på kvinnan? Hur ska en vara? Faller en utanför en satt mall blir man någonting annat då eller är en ständigt fast i hora/madonna-komplexet?

Jag har bland annat undersökt "horan". Kollat på porr, i akademiskt syfte för att spela in ljud. Dessa ljud tillsammans med en rad andra ljud som jag processen igenom spelat in vid olika tillfällen skall bli en berättelse. Ingivelsen och ideén om hur jag vill att det skall bli och allt sånt kom idag. Lite sent ute, men så blir det väl när en inte styr, det är ju processen som leder en blint framåt menarja!

Madonnan har jag svårare med, kanske för att det liksom är normen för hur en ska vara. Som kvinna. Man ska ha de där "naturligt medfödda modersinstinkterna" och "en feminin inre mystik" eller vara sådär foglig och rätta sig, inte höras, inte synas. Duktig-flicka-komplex å allt det där som i spåren av madonnagestalten ploppar upp. 

Tillskillnad från madonnan så är horan en som bejakar sin sexualitet och som går sin egen väg. Dock har jag inte bestämt mig för vilken av dessa berättelser jag ska presentera eller om jag skall låta dem sammanstråla. För poängen av min undersökning/tanke är ändå att det inte finns någon direkt skiljelinje mellan de båda, för som jag ser det så är nog var och en en liten bit av båda. Den som är fast i madonnan kanske döljer något under ytan. Någon som om en skrapar tillräckligt länge, kommer fram.

Jag har svårt att sammanfatta tankarna. Och hur jag hamnade här. Men allting ligger väl i historien, i representationer av kvinnor och i de dolda eller bortglömda berättelserna, men främst de kvinnor vars berättelser inte berättats. Det finns många sätt att alternera berättelsen på..

Hur berättar man en berättelse på bästa sätt? Och med respekt? Hur definierar jag vad berättelsen är? Är de sann eller fiktiv? Hur kommunicerar jag på bästa sätt det arbete jag gjort och får fram det jag vill förmedla utan att det blir illustrativt? Hur sätter jag berättelsen i en kontext? Kan jag använda olika föremål/artefakter för att konnotera olika saker, och i såfall vilka ska jag använda? Det är mycket som snurrar i knoppen på Karlsson....   Osv osv..

Hursom, nu har jag endel tekniska saker att mickla med i morgon och hoppas att det blir så som jag vill att det ska bli (teknik har ju en tendens att krångla menar jag). Men som det ser ut nu i alla fall så kan jag i värsta fall presentera något. Och avslutningsvis bör jag kanske definiera för mig själv vari min konstnärliga handling ligger. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar