torsdag 1 november 2012

Två tips och lite mer
Ni vet, utbyte av kunskaper och allt det där nu när "vi tar vår utbildning".... Jo, appråpå det så kommer här två direkt asbra tips från mig till er på ett enkelt och gratis ljudredigeringsprogram och på en bra sida för elektronikprylar.

Programmet heter Reaper och finns HÄR.
Och sidan hittar ni HÄR.

Igår hände det grejer vill jag lova! Det löddes kablar till (transducer)högtalarna, jag testkörde ljudet genom trät för första gången och jag sprang runt på stan och letade efter andra tekniknödvändigheter. Idag ska jag rendera ljudfilen och prova så att allt flyter på som det ska, sen ska jag slipa och fixa till bakstycket på trät så att den går att hänga upp och för att få det absolut bästa ljudet.




















Eftersom jag måste förhålla mig till saker som, hur jag vill att mitt ljud skall se ut (dvs den allmänna strukturen på ljudet), hur det kommer att lyssnas på och vad jag vill förmedla har jag funderat en hel del kring det och valt bort olika ljud tex. Men också hur jag tänkt när jag redigerat, ska jag berätta i kronologisk ordning eller ska det vara mera som en loop där bara vissa element viskar om en berättelse? Jag har gjort lite research, detta står tex på Wikipedia:

Sound structure in sound installations

1. The simpler sound form is a repeating sound loop. This is mostly used in ambient art.
2. The most used sound structure is the 
open form, since the public can decide to experience a sound installation for just a few minutes or for a longer period of time. This obliges the artist to construct a sound organization that is capable of working well in both of the two cases.
3. There is also the possibility to have a linear sound structure, where sound develops in the same way as in a 
musical composition. In this case, the artist might risk not having the audience staying for the whole length of the sound.
4. An emergent form of location sensitive mobile and immersive sound work enabled by GPS devices and ubiquitous computing is developing non-linear navigable sound art works soniclandscapes and audionomad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar