fredag 16 november 2012

Studieteknik
På begäran kommer här tips på studieteknik, så här gör jag:

Läsning av ex. kursbok

_ Skumläs texten först - återkom sen för mer djupgående studier av texten.

_ Läs med pennan i hand - stryk under ord/stycken som du tycker är bra/relevanta eller inte förstår och kom tillbaka till sen. Skriv upp eller markera sidnumret med en post-it. Jag brukar ha ett block att anteckna i vid sidan av om jag kommer på kommentarer till det jag läst eller om jag har några frågor.

_ Tänk på att du inte behöver memorera hela boken! - läs bara in dig på den teorin som är viktig för just din frågeställning och kom tillbaka till den. 

_ Samla på teorier - när du läst något som du tyckt varit intressant eller passande till vad det nu kan vara du ska använda teorin till, markera med en post-it så att du i efterhand kan hitta tillbaks till rätt teori. Ett tips är också att skriva exempelvis namnet på den som hävdar en teori eller det som är det centrala i det stycke du vill markera. T.ex "Karlsson - Estetiskaläroprocesser". Post-it lapparna låter jag alltid få sitta kvar i böckerna (om det är mina egna såklart).

_ Öronproppar - jag behöver totalt tystnad och fokus när jag ska läsa så jag använder alltid öronproppar (t.o.m i tysta läsesalen på bibblan).






















Skriftligt arbete

_ När jag ska skriva en hemtenta eller uppsats börjar jag först med att utifrån min eller hemtentans frågeställning se vad för litteratur jag kan koppla an till eller använda i arbetet. Är det ett helt nytt fält eller tema som du är obekant med, googla, använd universitetets bibliotekets databas för sökning eller gå till bibblan direkt och prata med de hjälpsamma bibliotekarierna. 

_ Gör upp en plan för vad du vill ta upp i din text, vad är relevant, vad intresserar du dig för, vad håller du inte med om? 

_ Disponera din tid på ett bra sätt - sådär i början av ett arbete kan det var svårt att veta vad man ska skriva och hur man ska strukturera uppet men en bit in i arbetet, i alla fall när man kommit igång, är det bra att disponera sin tid så att man vet ungefär vad som behöver göras och när. Gör en lista. Såklart kan du inte i förhand veta exakt hur lång tid det ena och det andra kan ta men höfta på ett ungefär, man lär sig allteftersom. Jag tycker det underlättar arbetet att göra en "plan" för att enkelt se vad som skall göras och som man kan kryssa av och se slutet gott allting gott. På så sätt undviks också sista-minuten-paniken.

_ Förhåll dig kritisk - granska ditt arbete allteftersom du skriver det, köp inte alla teorier rakt av - du ska kunna problematisera dem (om det är en sån typ av text såklart). 

_ Eftersom du vid läsning (om du pluggat ett tag har du samlat på dig en buffert av litteratur, teorier och dylikt) markerat med post-its som du enkelt kan gå tillbaka till och se vad som passar innehållet i den text du just nu ska skriva.

_ Väv in istället för att citera - ska du använda dig av en teori ur en bok och vill citera rakt av, tänk då på att du behöver ha citationstecken och hela stycket som du citerar precis som det står i boken. Eftersom det ofta är så att man när man skriver ett arbete har ett begränsat antal sidor att arbeta med, kan jag tycka att det tar alldeles för mycket plats att enbart citera rakt av utan försöker istället plocka ut det centrala ur citatet och skriva/väva in det i min text.

_ Använd internet som inspiration (men kopiera inte, det kallas fusk!) - är man osäker på hur man exempelvis skriver i essä eller uppsatsform så finns det en uppsjö av uppsatser att ladda ner och bli inspirerad av. 

_ Använd inte ord som du inte förstår bara för att verka smart - kolla upp vad svåra ord betyder innan du använder dem. Det ska trots allt kännas som din text när man läser den. Med det sagt: skriv inte i talspråksform! 

_ Använd dig av synonymer - på synonymer.se kan man skriva in det ord man vill ha synonymer till och så ger de en förslag på ord som kan passa istället. 

_ Var konsekvent - använd dig av samma struktur av din text hela texten igenom, använder du t.ex APA-manualen när du skriver så använder du dig av den i hela arbetet. 

_ Källhänvisning - gör en sida i dokumentet som heter "källor" (eller "litteraturlista") när du börjar skriva, så att du direkt kan lägga in källor där allteftersom du använt dem i texten så att du inte glömmer bort dem sen. Jag brukar också alltid färgmarkera källor direkt i dokumentet så att jag enkelt kan se var jag har dem sen när jag är färdig och ska gå igenom dem när jag är klar. När du använt dig av en internetkälla, tänk på att klistra in hela adressen. 

_ Skriv aldrig med typsnittet "Comic Sans" (du vill framstå som seriös!).

_ Analysera, problematisera din text.

_ Låt någon annan läsa din text - bra sätt att testa om ens text håller måttet. Finns det saker som är otydliga? Något att ändra på? Stavfel?

_ Skriv ut och läs igenom - man kan lätt bli lite blind när man sitter vid datorn så jag brukar alltid skriva ut min text och gå igenom den i pappersform. Det är mycket enklare att läsa och du kan markera med penna där du ser att du behöver ändra något. 


Allmänt
_ Ta pauser - sitt inte långa mastodontpass och skriv, ta små pauser och gå ifrån datorn då och då. Det är viktigt att göra annat för att smälta det man gjort.

_ Fika/mellanmål/studiegodis - håll hjärnan och humöret på topp med snacks eller jobba på beting - belöna dig själv när du skrivit klart en sida kanske?

_ Rättstavning - använd rättstavningsfunktionen i ditt skrivprogram, i de nyare varianterna finns massa bra tips.

_ Hitta det sätt som fungerar för just dig - stressa inte upp dig genom att jämföra med andra, lär dig istället hur du fungerar när du pluggar/skriver tentor osv. Hur vill du ha det? Vad har du för knep? Tänk att du kan!

4 kommentarer:

  1. Det var bra och strukturerade tips, tack!
    Marita

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att se att man inte är ensam som använder öronproppar när man pluggar. Jag har alltid öronproppar på mig när jag pluggar oavsett om jag sitter hemma, på skolan eller i nån tyst läsesal på biblioteket. Så skönt att kunna stänga ute alla störande ljud och bara fokusera sig på sitt. Alla borde verkligen testa öronproppar. Hur bra som helst. Man koncentrerar sig så mycket bättre och lär sig snabbare. Jag har också öronproppar när jag skriver tentor. Så skönt att slippa höra de andra och bli stressad av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst öronproppar är bästa hjälpen! Man stänger ute allt annat och har bara fokus på det man ska göra. På nåt magiskt sätt hjälper det mot alla miljoner andra tankar och infall som man gärna tar sig för när man ska plugga.

      Radera