onsdag 22 augusti 2012

Del 2:

Pedagogisk aktion – bryt mot reglerna och gör det till ditt eget


”Låt alla få möjligheten att formulera sig själva varje dag och låt varje lektion vara deltagarnas kreativa yta.”



Till presentationstillfället av den pedagogiska aktionen valde jag och Mattis att samarbeta. Platsen för presentationerna var av lärarna satt i Nordstan vilket vi båda kände olust till då det förmodligen är ett av de svåraste ställena att förmedla ett pedagogiskt budskap på pga. bl.a. ljudnivån. Vare sig man har nedsatt hörsel eller inte så gör platsen det svårt att höra det som sägs och det är mycket intryck och störningsmoment som gör det svårt att koncentrera sig. Bådas arbeten har i olika mån utgått från samhällskritik, konsumtionskritik och att bryta mot regler så istället för att presentera i Nordstan valde vi att hitta på egna regler i form av ett speluppdrag, som en flört med kursens namn och att spela med på reglerna fast bryta mot dem, eller mera; göra det till sitt.


Uppdraget som vi per sms skickade till gruppen inför vårt redovisningstillfälle löd:


#1: Ta er till destinationen för dessa koordinater: 57.6606, 11.8455

#2: Vid destinationens mål: följ de färgade vimplarna till dagens slutdestination

Game on!


Koordinaterna tog gruppen till Saltholmens spårvagnshållplats där sedan vimplar ledde dem till badplatsen på Aspholmen där vi mötte upp med filtar, fika, spel och bad. Även fast vi var initiativtagarna till uppdraget, tog vi en deltagande roll då vi inte ville ta den auktoritära och på så sätt förstöra deltagarnas upplevelse av dagen.


Vi ville ge gruppen känslan av att de inte var i skolan, samtala, umgås och ta gruppen till ett ställe där de kanske aldrig varit för att på så sätt ge dem möjlighet att upptäcka något nytt. Genom att ta sig till en plats med hjälp av koordinater var de också tvungna att samarbeta.


Gruppen hade själva makten att välja om de ville delta eller ej och bara fyra av gruppens medlemmar infann sig vilket vi såg som lyckat då resten gjorde det till sitt genom att ”bryta mot reglerna” genom att inte delta. De fyra som deltog gjorde upplevelsen även dem till sin egen genom att bada, sova, sola och spela spel. Vi var medvetna om att gruppen säkert väntade sig en sorts formell presentation när de kom fram och att de nog blev lite förvirrade när vi avvek från den modellen.


Vår tanke med aktionen var att ge gruppen en möjlighet till att ta sig en ny upplevelse och göra den till sin egen. Tillfället var från vår sida ett försök att göra utrymmet till allas, att få gruppen att använda sin egen kreativitet att göra vad de själva ville med det givna utrymmet/platsen. Man kan säga att vi simulerade ett sorts sommarlovsscenario för att skapa avslappning och på så sätt ge rum för reflektion som i sin tur skapar insikt.


Reflektion, insikt och djupare förståelse för det man gör är ofta något som det saknas tid till i skolan vilket i sin tur föder en abstraherad och motsägelsefri kunskap. Skolan lär kort sagt eleverna att hantera saker lösryckta från sitt konkreta sammanhang. Det blir i sämsta fall ytlig kunskapsförmedling och elevernas erfarenheter och kultur spelar mycket lite roll för arbetet. Om man bara proppar eleverna fulla med mängder av information utan att ge dem möjligheten att sätta informationen i sammanhang leder det till att de inte ser och förstår helheten.

Jag kan inte lära ut/uppmuntra mina elever till hur man genomför olagliga handlingar men däremot kan jag genom konsten, och främst med hjälp av bildanalys, uppmuntra dem till att se kritiskt på sin omvärld och samhället de lever i. Genom detta ser jag all möjlighet i att på så sätt få dem att se helheten och att tänka utanför den samt att gå sin egen väg.


Frågeställningar:

Hur gör jag om det (vad det nu kan vara) till mitt eget?

Hur kan jag få mina elever att arbeta med ämnen som rör samhällskritik på ett sätt där jag inte i förväg ger dem ett rätt eller fel?

Hur mycket personligt ställningstagande får jag som lärare ha när en elev berör liknande frågor?

Hur kan jag få mina elever att själva tänka kritiskt och kritiskt granska sin samtid på ett fungerande sätt?

Kan appropriering användas som ett pedagogiskt verktyg/metod och i så fall hur?

Hur får jag dem att tänka om från den förutsägbara undervisningen som inte ger utrymme för reflektion?



* Föreläsning, Joakim Sveland, Göteborg, 2012-08-11

* Skolan och den radikala estetiken. Lena Aulin – Gråhamn, Magnus Persson, Jan Thavenius. Studentlitteratur, 2009

* "Bildundervisningen i skolan skall uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och bidra till att de utvecklar förståelse för hur olika bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen skall även ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap samt analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.” – Läroplan för grundskolan 2011, Stockholm, 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar