söndag 1 juli 2012

Sommarkurs nummer 2: Kontextrelaterat konstnärligt arbete i offentliga rum
Nu har sommarkurs nummer två satt igång med en intensiv men kul vecka, blandat med, presentationer av de medverkandes arbeten, Presentation av Katjas arbeten, diskussioner, stadsvandring, besök på Phil Collins utställning på Röda Sten, filmvisning och textläsning. Bra start!

Förutom det så fick vi uppgifter att genomföra, uppgift#1 löd så här:

* Plats/situation/sammanhang; observation, kartläggning & process
Spendera minst en timme på platsen/situationen/sammanhanget.

Analysera funktion funktion & sociala situationer så detaljerat och djuplodande du kan, tex:
_ Hur och vilka människor rör sig där?
_ På vilket sätt och hur används de olika arkitektoniska, "naturliga" och konstruerade komponenterna på platsen?
_ Finns det någonting speciellt utmärkande som fångar ditt intresse?
_ Hur har tidens anda och historia påverkat platsen?
_ Ljus och ljudförhållanden?
_ Fakta om platsen?
_ Lyssna, dofta. observera material och "stilar" och hur dessa förhåller sig till varandra och platsen/sammanhanget.
_ Prata med minst två personer som passerar och be dem ge sin syn; hur upplever de platsen? har de någon speciell relation till den osv?
_ Hur upplever du själv att det känns att vara just här under minst en timme?
_ Sök ytterligare information om platsens historia

Katja pekade ut en plats på Göteborgskartan och så begav vi oss var och en till våra platser. På kartan såg min plats ut att vara ett fint grönområde med fotbollsplaner och lekpark men när jag kom dit så var hela området avskärmat med höga staket. Innanför höll de på att gräva med stora grävskopor som dundrade. Platsen var en stor gräsmatta med höghus på ena långsidan och villor med trädgårdar på den andra, på nedre kortsidan gick en bilväg.
Först tänkte jag "fan, det här blev ju ingenting" men sen satte jag mig ner på gräset och började iaktta människorna och samspelet mellan dem och det stora avskärmade området.

Min plats som på kartan verkat vara ett sorts rekreationsområde nyttjades inte alls som det under tiden jag var där, det verkade mera vara en färdväg mellan A och B. Folk genade/gick dessutom inte på gräset trots att det hade blivit närmre, de följde istället snällt gångbanan. Jag noterade bara att det var en person som gick fram till staketet för att inspektera grävandet. Jag upplevde det som att trots att avspärrningen och grävandet var påtagligt både till yta och i ljud så verkade ingen lägga märke till det eller bry sig nämnvärt om det. Jag vet inte om det var för att jag var ny på platsen och de vana vid den som jag tänkte på detta.

Ingen uppehöll sig heller på platsen trots att det fanns mycket gräsmatta att slå sig ner i (fint väder som det var denna dag), därför kändes det lite som ett udda inslag när jag satt på den här enorma ytan alldeles ensam.
När grävmaskinisten gick hem för dagen blev det riktigt behagligt att sitta där, lyssna på alla ljuden från träden osv. Sen pratade jag med olika människor som rörde sig där men längst talade jag med Irma (85år) som gav mig både platsens namn och kort om dess historia. Utifrån det blev jag intresserad att veta mer. Utifrån det kunde jag sen googla och söka information, en hel del kom upp men det som jag fastnade för mest var fornborgen i närheten (även om den inte syntes från där jag satt eller var utmärkt på kartan), parkens namne och den kriminella liga som uppkallat sig efter platsen på 60-talet.

På vägen därifrån såg jag några barn som spelade fotboll på gångvägen. Lustigt att se hur de fått anpassa sig till platsens nya förutsättningar. Tidigare hade de kunnat gå till fotbollsplanen för att spela men trots att det fanns en enorm gräsyta att spela på så lekte de istället på gångvägen. 

Jag vill inte skriva ett kilometerlångt inlägg så jag stoppar där, trots att jag har mycket mer att säga och att det i samtalet under presentationen i gruppen uppkom flera spännande vinklingar, frågor och funderingar. Jag tänker mig att en sån här uppgift skulle kunna fungera väl i under en bildtimme ute i skolan.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar