torsdag 31 maj 2012

Tankar efter redovisningen
Gårdagens presentation gick bra och jag känner mig nöjd. Men en grej hade jag nog gjort annorlunda, och det är att jag nog hade läst min text om hem när jag visade bilderna, istället för som jag nu gjorde att inte läsa den alls. När jag inte hade med texten blev läsningen av bilderna visserligen till viss del åt hållet jag hade hoppats men det gav även en öppning åt andra tolkningar som jag var medveten om att man kunde göra men som jag hade hoppats att man inte skulle göra.

Fast å andra sidan vet jag ju inte om alla skulle göra den läsning jag hoppats på även med texten till. Något att tänka på till nästa gång.

Sen fick jag kommentarer på husets form, varför jag valt just den formen, vilket jag också väntat mig. Då mitt val av form säger en del om min klass, bakgrund och så vidare. Genom mitt val av form talar jag också om vad som är den rätta husformen. Ett hem kan ju lika gärna vara som Fredric sa "ett Barbapappahus eller ett höghus".
Eftersom jag har mig själv som utgångspunkt fick det bli den formen, men där i inte sagt att jag inte haft tankar kring det normerande i att använda den formen. Formen är mer en representation av hemmet det är inte så att jag vill skriva någon på näsan och tala om vad ett hem är, då jag själv inte ens vet vad det är. Under handledningar har det diskuterats och jag har även fört den tankegången lite här på bloggen men också en hel del med mig själv när jag arbetat och jag är glad att den diskussionen kom upp under presentationen för det hade känts jättekonstigt om ingen hade anmärkt på det.

Jag valde i alla fall att montera mina bilder på foamboard som jag sedan hängde upp med klämmor och nålar på en skärm längst fram i klassrummet.

Nu är det bara det avslutande och sammanfattande blogginlägget kvar till denna gestaltning att skriva, sen är terminen slut. Det känns lite sorgligt eftersom jag har haft så roligt med klassen under det här året, jag har lärt mig mycket både teoretisk kunskap men också om mig själv och min blivande lärarroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar