söndag 22 april 2012

V16
Jag har stått länge och väl och funderat och mer verkar det inte bli ännu. Det vill säga en slutprodukt är inte i sikte och det gör mig ingenting för jag vet att jag bara jag fokuserar och reder ut för mig själv vad det är jag vill ställa för frågor så kommer bitarna att falla på plats.

Allas utgångspunkt för gestaltningen har varit våra serier kring temat konflikt, min serie (som jag vet att ni ännu inte har fått se, men ni ska..lovar!) handlade om ett "skräckscenario" om vad som kan hända när man tar med sig alltför mycket att det privata jaget in i klassrummet. När man har försovit sig och haft en skitmorgon och låter det göra en till en stressad otrevlig person resten av dagen i klassrummet tillsammans med eleverna. Vad som händer då är att allt bara blir kaos.
Ibland måste man snabbt kunna växla mellan de olika personligheterna som det ju faktiskt innebär att vara lärare. Jag menar inte att man är två helt olika personer med olika åsikter och dylikt utan mer på det emotionella planet, har man tex bråkat med någon utanför skolan skall det också stanna där och inte följa med in i klassrummet. Denna inre konflikt som det ju faktiskt kan innebära att växla mellan olika jag men också konflikten som kan ske när man misslyckas med att växla har alltså varit min ingång.

Först var jag inne på hur man tar sig plats fysiskt i olika miljöer eller sammanhang men sen bevittnade jag en tejpincident/konflikt under ett vikariepass. Detta inspirerade mig till att göra någonting med tejp. Jag har köpte därför en massa tejprullar för att tejpa loss och se vad det kan bli. Jag ville inte att det skall bli fint men det blev det ändå, då jag kände mig ganska begränsad och som att det jag då höll på med inte alls var särskilt intressant körde jag fast. Det är där jag står nu och gräver djupt i hjärnbanken och omvärlden efter inspiration för att ta mig vidare.

Tejpen är intressant så jag vill nog inte riktigt släppa den ännu men söker parallellt med den nya ingångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar