tisdag 17 april 2012

TEJP
Idag har jag vikarierat och än en gång bevittnat tejpens konfliktskapande egenskaper. Av egna observationer att döma från vikarierande och VFU har jag noterat att de gånger stora slagsmål eller allvarligare konflikter brakat loss så har tejp spelat en stor roll på ett eller annat sätt... antingen har tejpen använts som vapen, eller till att fasthålla eller förnedra någon eller så har tejpen eller tejpbristen i sig skapat en konflikt. Inte kunde man väl tro att lite tejp skulle vara något så allvarligt.

I förlängningen av dessa tankar började jag sen spåna på om jag kanske skulle vilja bygga någonting med tejp eller på något sätt använda mig av tejp i min gestaltning. Med inspiration hämtad från live-action från skolans värld.
Dragningen till tejpen ligger nog för mig i det att den är så vanlig med ett tilltänkt användningsområde men att den också (uppenbarligen) kan skapa sådan konflikt i sin framfart. Tejp är också något som är tillgängligt, kladdigt, irriterande, roligt och som man kan finna flera nivåer av symbolik i. Jag tänker även att tejpen på ett sätt hänger ihop med min första tanke om att ta plats och synas.

Sen kom jag också att tänka på en tejp workshop vi hade tillsammans med textilkonstnären och formgivaren Pasi Välimaa på Kävesta Folkhögskola när jag gick där för några år sen. Då var uppgiften att med endast ett ark papper (storlek jättestort) och maskeringstejp skapa struktur och mönster. Något som jag minns var riktigt givande och kul.

Så kanske är det tejpens väg jag skall fortsätta gå i denna gestaltning?

Efter dagens tejp-incident och tankegång började jag googla runt på nätet efter tejp-inspiration.

Devoured av Johnny Boy Eriksson

Happytape(!)


Via Urban core

Shangrala's Scotch tape art

Inload

Sen är jag ju lite deppig över att jag missade Konst + aktivism utställningen på Konsthallen där tejp spelade en viktig roll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar