söndag 18 mars 2012

DEN FÖRSTA EGNA BILDLEKTIONEN

60 minuter. Årskurs 9. Bildworkshop kring temat gränser.

Kollagebilden visas på storskärm.


Innan lektionen börjat hade vi (jag & Moa) förberett och ställt i ordning borden så att de bildade fyra olika stationer med en teknik/ett material på varje som eleverna skulle testa på ett stort pappersark (ca 1,5x1m).

Station 1: kollageteknik med tidningspapper, tidningutklipp, färgade papper, sax och lim

Station 2: vattenfärg med alla kulörer utom svart och vitt.

Station 3: trediemensionellt/struktur med hjälp av tidningspapper, wellpapp, tråd, silkespapper och lim. Station 4: svartvitt med svarta och vita pappersremsor, silkespapper, svart och vit vattenfärg och lim.


Arbetssätt:

Introduktion:

Presentera uppgiften/workshopen

Förklara upplägget för eleverna

Prata om gränser (ta hjälp av bilden på storskärmen)

_ Vad finns det för gränser?

Diskutera


Steg 1:

_ Eleverna delas in i fyra grupper. En grupp/station. Varje grupp arbetar tillsammans på sitt papper och roterar runt arket för att täcka hela det.

_ Alla grupperna roterar mellan de olika stationerna och provar på dess olika tekniker och material.


Steg 2:

_ När alla grupperna prövat på alla fyra stationerna tar varje grupp med sig en teknik från varje station till sitt ark vid stationen där man började och använder de teknikerna i gruppens bild.


Steg 3:

_Välj ut en ruta ur din grupps ark, använd mallen 10x10cm, klipp ut och montera på det färgade pappret framme vid tavlan.

_ Sätt upp på väggen och prata om slutresultatet, processen och workshopen i helhet. Diskutera gränser och ge eleverna frågor att ta med sig och fundera kring:


_ Hur kändes det?

_ Överskred du någon gräns?

_ Kunde du släppa kontrollen?

_ Är det alltid slutresultatet som är det viktiga eller får man ut någonting minst lika viktigt på vägen dit?


Mål & syfte:

_ Arbeta i större skala.

_ Med hjälp av ett skapande grupparbete stärka klassens gemenskap (om man återkopplar till arbetssättet under en längre period)

_ Se hur man kan återanvända bilder, material och föremål i sitt bildskapande.

_ Material för två - och tredimensionellt arbete.

_ Med hjälp av diskussionerna kring gränser tala om maktrelationer och identitet i grupparbete och i förlängning till det, även etik, värderingar och integritet i olika sammanhang.

_ Presentationer av eget bildskapande när vi i slutet pratar kring den gemensamma slutprodukten.

_ I diskussionen kring slutprodukten finns också utrymme för bildanalys med fokus på färger, former och bildkomposition.

_ Diskutera konst och sin egen del i processen mot en slutprodukt.

_ Ge bildämnet en positiv känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar