torsdag 1 november 2012

Här får du för att du tar ut segern i förskott...
Jag visste väl att det skulle börja strula nu, det har gått alltför smidigt hitintills.

Två tips och lite mer
Ni vet, utbyte av kunskaper och allt det där nu när "vi tar vår utbildning".... Jo, appråpå det så kommer här två direkt asbra tips från mig till er på ett enkelt och gratis ljudredigeringsprogram och på en bra sida för elektronikprylar.

Programmet heter Reaper och finns HÄR.
Och sidan hittar ni HÄR.

Igår hände det grejer vill jag lova! Det löddes kablar till (transducer)högtalarna, jag testkörde ljudet genom trät för första gången och jag sprang runt på stan och letade efter andra tekniknödvändigheter. Idag ska jag rendera ljudfilen och prova så att allt flyter på som det ska, sen ska jag slipa och fixa till bakstycket på trät så att den går att hänga upp och för att få det absolut bästa ljudet.




















Eftersom jag måste förhålla mig till saker som, hur jag vill att mitt ljud skall se ut (dvs den allmänna strukturen på ljudet), hur det kommer att lyssnas på och vad jag vill förmedla har jag funderat en hel del kring det och valt bort olika ljud tex. Men också hur jag tänkt när jag redigerat, ska jag berätta i kronologisk ordning eller ska det vara mera som en loop där bara vissa element viskar om en berättelse? Jag har gjort lite research, detta står tex på Wikipedia:

Sound structure in sound installations

1. The simpler sound form is a repeating sound loop. This is mostly used in ambient art.
2. The most used sound structure is the 
open form, since the public can decide to experience a sound installation for just a few minutes or for a longer period of time. This obliges the artist to construct a sound organization that is capable of working well in both of the two cases.
3. There is also the possibility to have a linear sound structure, where sound develops in the same way as in a 
musical composition. In this case, the artist might risk not having the audience staying for the whole length of the sound.
4. An emergent form of location sensitive mobile and immersive sound work enabled by GPS devices and ubiquitous computing is developing non-linear navigable sound art works soniclandscapes and audionomad.

tisdag 30 oktober 2012

 Skog, ljud och avslappning
Varsågoda, här får ni tio timmars avslappningsljud... lite som en försmak av mitt arbete (som inte alls låter sådär.. kanske man ska tillägga)


söndag 28 oktober 2012

Hurra!
Nu börjar ljudet ta sig och det börjar låta som jag tänkt mig. Och känslan som jag varit ute efter börjar definitivt infinna sig. Högtalarna som jag beställt har även dem infunnit sig.

Jag brukar normalt sett blogga mycket mer men ljud är så flyktigt och svårt att beskriva, sen vill jag heller inte lägga upp något ljudklipp här på bloggens förs det är klart så ni får tillsvidare hålla tillgodo med ett hurra.

tisdag 23 oktober 2012

Bilder från gårdagens arbete
Som sagt så sågade jag till mina bitar, torkade dem och gjorde första ljudkollen med högtalarna mot träbiten.



































På vägen hem till min vän som hjälper mig med ljudet såg jag detta, längs Vasagatan där de nyligen huggit ner träd i allen, som fick mig att känna ytterligare ångest över mitt tilltag. Touche!







måndag 22 oktober 2012

Såhär efteråt...
Då känns det lite sådär men nu är det i varje fall gjort och jag har flera olika bitar att välja mellan. Jag hade "turen" att hitta ett träd som hade en grov gren som satt långt ner och som jag kom åt att såga i. Det var inte bara jobbigt emotionellt utan även jävligt jobbigt fysiskt eftersom ek är ett sådant kompakt trä och som nu också var väldigt fuktigt. Jag hade foto och inspelningsassistans men sågandet stod jag för, eftersom det kändes viktigt att det var jag som gjorde det. Att det var jag som handskades med mina kluvna känslor, och att det var jag som efteråt kände efter. 

Ställningen mellan mig och eken i rond ett står 1-1. Det är inte mer än rättvist. 

Idag ska jag såga till, torka och förbereda träet för ljudet. Jag ska också lyssna igenom och börja klippa till ljudfilerna, vilket ska bli spännande för nu känns det äntligen som att projektet är igång på riktigt. 
Jag brukar alltid, i början av ett projekt, köra igång med själva görandet direkt för att se vart det leder men eftersom jag hade så kluvna känslor till sågandet så kändes det liksom inte som att jag kommit igång eftersom det mesta bara fanns i tanken fram tills dess. 


söndag 21 oktober 2012

Tillbaks till skogen - skända eller inte skända, det är frågan
Jag har dragit ut på det här så länge jag kunnat men nu är det oundvikligt är jag rädd. Jag ska idag därför ta mig ut i skogen och såga till en bit av ett ekträd. Något som jag verkligen har väldigt delade känslor inför.

Vad gäller projektet så känner jag att handlingen är en viktig del i det, men också att det inte alls blir samma sak om jag går ut och köper en bit ek som när jag faktiskt går ut i området (Frölunda) och sågar till en bit själv. Jag har försökt vrida och vända på det men jag kommer inte ifrån det - handlingen är viktig!
Dock har jag sådan respekt för naturen att jag verkligen har svårt för att genomföra det. Det är ju trots allt ett högst levande ting som jag åsamkar skada. Jag har dessutom i tidigare projekt gjort mer eller mindre olagliga saker men detta hamnar ändå längst upp på listan.
Det går helt emot min ställning om att man skall ta hand om skogen, och att den har ett andligt väsen som man får energi och healing från. Genom att skada den energin rubbar jag balansen på nåt sätt, både i skogen och kanske också i mig själv.

Kanske kan jag inte få den helande energin av skogen längre om jag gör detta?

Det känns liksom lite därför som jag jag gör slut med skogen och svävar i någon sorts ovisshet över vad som komma skall. Jag trodde verkligen inte att det här projektet skulle drabba mig på ett sånt personligt och emotionellt plan som det nu gör. Vad ska jag göra om skogen inte längre vill ge mig ro? Kommer hon vara förlåtande och ta mig tillbaka?

Kanske ska jag berätta varför jag skall ut i skogen med sågen...

Jo, tanken är att jag ska spela upp ljudet som gestaltar skogen genom en bit trä med hjälp av kontakthögtalare. När du rör vid barken kommer ljudet av skogen ljuda ut ur träet. Detta för att träet själv skall föra sin talan på ett sätt, som en sång gjord av fysiska minnen som berättar historien om de stora ekskogarna från förr.

fredag 19 oktober 2012

Lyssnar, reflekterar - känner efter
Nu har jag fått låna ljudinspelningsutrustning så jag skall spela in ljud i skogen, mitt intuitiva nynnande,  musik som inspirerar osv för att se vart ljuden bär projektet. Sen har jag också ritat ljuden (se bild) utifrån känslan av skogen. Jag har även skaffat ett redigeringsprogram för ljud som jag ska lära mig.

Blir det ett soundtrack av detta?

onsdag 17 oktober 2012

Ekodling
Insamlingen av material igår gav tex en massa ekollon, bilder och blad. Och ollonen har jag satt i jord så att de kan slå rot. Något som jag prövade på för ett år sen, det resulterade i att jag numera har ett ettårigt ekträd i vardagsrummet. Håll tummarna för att det går lika bra denna gång.


Odlingen och det är för tillfället kanske mer av ett sidospår eller inspirationsspår till det som senare skall översättas till ljud. Och vad gäller ljudet, så har jag skaffat ett redigeringsprogram för ljud och fått teknisksupport av en vän som är ljudkonstnär.





















































måndag 8 oktober 2012

Träd och ljud 
Jag har noterat att många idag inte riktigt upplever sin omgivning med alla sinnen, då de flesta lyssnar på musik (och kanske till och med har blicken ner i sina mobiler). Även jag själv går genom vardagen med ett soundtrack i öronen. Något som jag medvetet försökte att inte göra vid de tillfällen jag undersökte området, då jag ville få en mer helhetlig bild av platserna jag besökte. 
Jag sökte mig, först omedvetet sen medvetet, bort från bostadsområden och fann mig istället på platser som på något sätt var kopplade till natur, rekreation (och kontemplation), som tex Ruddalen och naturområdet kring Näset (även om det låg snäppet utanför det markerade området på vår karta). Jag har även gått runt i bostadsområden men fann inte någon direkt inspiration. Jag tror att jag drogs till platserna pga av min dåvarande sinnesstämning som gärna ville ha lugn och ro.


















Därför fann jag mig själv istället hamna på platser där det fanns ett omslutande och skyddande hölje av växtlighet av olika slag (främst träd). När jag senare fastnade för stycket om ekskogen (se inlägg nedan) när jag läste in mig på området i en historiskkontext så kändes det som en logisk koppling och ingång till mitt projekt.



















Jag funderade på om man skulle kunna ersätta (i varje fall temporärt) soundtracken som människor lyssnar på när de befinner sig i Frölundaområdet med ett "nytt" av skogsljud, för att på så sätt gestalta den ekskog som stod i området långt innan all bebyggelse. 
I en storstad där det byggs nya bostäder så att staden ständigt expanderar får skog och natur vänligt akta på sig. Jag har funderat en del på om man i och med att bo i staden, där det förvisso finns grönska men som är människoplanerad och tämjd, går miste om något, vad det gör med en och hur man ser på världen, eller OM det ens gör något, hur man förstår hur saker å ting hänger ihop (ekosystem, kretslopp mm) osv.


 



















Jag kan ingenting om ljud, ljudinspelning och sånt men har vänner som eventuellt kan assistera i den mer tekniska delen. Jag ska undersöka närmre och se ifall det är genomförbart och har redan spelat in en del ljud och funderat kring var ett skogssoundtrack skulle göra sig bäst.

Förutom ljusinspelningen har jag frotterat trädstammar så kanske blir det någon sorts kombination av ljud och bild, jag vet inte än men vill inte släppa frottaget för att det är något där som jag vill utforska vidare. Kanske för att det till skillnad från ljudet går att "ta på" och är mindre flyktigt. 

fredag 5 oktober 2012

Hard facts om ekträd
Ek (Quercus robur) är ett kraftigt lövträd som kan bli åtminstone tusen år gammalt.

Eken räknas som Skandinaviens största träd och kom in till Sverige för över 9 000 år sen. Eken växer i allmänhet långsamt och bär inte frukt förrän vid c:a 40–50 års ålder. I Sverige växer ek upp till biologiska norrlandsgränsen. Trädet är normalt avverkningsmoget efter c:a 150 år, men kan växa ytterligare i flera hundra år. När trädet börjar närma sig en viss höjd fortsätter det att växa på bredden på stam och grenverk. Vid mycket hög ålder börjar trädet att murkna inifrån och bli ihåligt, till gagn för många smådjur och insekter. Mer än 500 arter av insekter är direkt beroende av den murkna veden i gamla ekar.


Eken är kanske ett av de mest karaktärsfulla träden, och det som mest tillbetts som heligt under religiösa former i Europa. Namnet på de keltiska läromästarna, druiderna, kommer från det grekiska ordet för ek, Dryas, eftersom det påstods att keltiska druider alltid hade med sig ekblad vid offer.

Under flera hundra år tillhörde alla ekar i Sverige kronan som skogsregale, eftersom virket användes till skeppsbyggnad av krigsfartyg åt svenska flottan. Det var belagt med stränga straff (enligt kungligt plakat den fjärde augusti 1608 var straffet vid olovlig avverkning första gången 40 daler, andra gången 80 daler och vid tredje gången förlust av livet) för gemene man att hugga ner eller skada ek (träd & planta). Detta är ett av skälen till att så många ekar som är flera hundra år har fått stå orörda i Sverige.

Eklöv har stundom använts som hedersmärke, med hänvisning till ekens ovan nämnda bakgrund som "heligt träd".


[källa]


tisdag 2 oktober 2012

Frölundas historia
Läser in mig på Frölundas historia och fastnar bland annat för detta:

"Fram till 1500-1600-talen har stora ekskogar vuxit i trakten, men dessa skövlades dels av danskarna som behövde virke till sina skepp, och dels av svenskarna som behövde ved. År 1618 befallde den danska länsherren bl.a. att 3000 ekar skulle fällas. Att mycket ekskog vuxit i trakten tyder sådana namn som Ekebäck och Eklanda på." 

[källa]

Varför vet jag inte än men det ruvar kanske ett litet frö just nu.
Tankekarta
Nu har jag varit ute på upptäcktsfärd igen, dock är vädret så nedslående och oinspirerande. Och jag möter inte många människor när jag är ute, vilket är lite trist då det pratats om att inte bara ta utan också ge tillbaka till området under kursens gång, jag hade hoppats på att det skulle hända något i mötet med människor.

Kursen har som bekant inget tema, däremot en geografisk begränsning. Så det första jag tänker är att gå utanför det där svarta strecket (kanske en kvarleva från sommarens brytande av regler), sen tänker jag på att jag vill ha en papperskarta i handen för att enklare förstå vart jag är i förhållande till allting.

Nu har jag upplevt platser fysiskt men känner fortfarande nada! Så istället tar jag den gamle vännen tankekartan till hjälp för att se om det tar mig vidare.

På återseende!




fredag 28 september 2012

Ny termin - ny kurs
Kursen heter Det Offentliga rummet som klassrum.

Första uppgiften var att ta sig till en plats som fascinerade, intresserade en och där skriva en haikudikt om platsen. Sen skulle man ta med sig dikten till Frölunda (där vi arbetar de kommande veckorna) och applicera den på en ny plats i Frölunda som fascinerade en och som man tyckte kunde på något sätt kopplas till ens haiku.


Här är min haiku (vet inte om det är en "äkta" haiku så no judgement) som skrevs vid älven i parken vid Grönsakstorget där jag bekantade mig med änderna.



































Och så här såg platsen i Frölunda ut som jag applicerade min haiku på. Den var blå och påminde om vatten så jag antar att det var därför jag valde den. Men också för att jag ofta dras till saker som inte förväntas finnas på olika platser. Detta var en del av en betongtrappa där det inte, till skillnad från husen i närheten, fanns klotter, detta blåa parti var det enda som stack ut mot den grå betongen. Det ser heller inte ut att vara avsiktligt "klotter" utan mer som att någon lagt nåt därpå som sedan färgat av sig när det regnat på det.


















Utifrån det och från några upptäcktsfärder i området har jag sökt efter mönster, varför har jag ingen aning om ännu men det är så jag ofta gör när jag inte vet hur jag ska komma igång, jag fotar saker som intresserar mig, oftast mönster, och ser sen om jag kan finna något i dem som jag vill fortsätta arbeta/inspireras av/med.
Jag försökte också frottera (som under Spelets Regler i somras) dock regnade det så de gånger jag var ute så det blev inte mycket av frottage tyvärr. Däremot en del foton, här är ett axplock.






























Vi får se vart detta landar.

onsdag 22 augusti 2012

Del 2:

Pedagogisk aktion – bryt mot reglerna och gör det till ditt eget


”Låt alla få möjligheten att formulera sig själva varje dag och låt varje lektion vara deltagarnas kreativa yta.”



Till presentationstillfället av den pedagogiska aktionen valde jag och Mattis att samarbeta. Platsen för presentationerna var av lärarna satt i Nordstan vilket vi båda kände olust till då det förmodligen är ett av de svåraste ställena att förmedla ett pedagogiskt budskap på pga. bl.a. ljudnivån. Vare sig man har nedsatt hörsel eller inte så gör platsen det svårt att höra det som sägs och det är mycket intryck och störningsmoment som gör det svårt att koncentrera sig. Bådas arbeten har i olika mån utgått från samhällskritik, konsumtionskritik och att bryta mot regler så istället för att presentera i Nordstan valde vi att hitta på egna regler i form av ett speluppdrag, som en flört med kursens namn och att spela med på reglerna fast bryta mot dem, eller mera; göra det till sitt.


Uppdraget som vi per sms skickade till gruppen inför vårt redovisningstillfälle löd:


#1: Ta er till destinationen för dessa koordinater: 57.6606, 11.8455

#2: Vid destinationens mål: följ de färgade vimplarna till dagens slutdestination

Game on!


Koordinaterna tog gruppen till Saltholmens spårvagnshållplats där sedan vimplar ledde dem till badplatsen på Aspholmen där vi mötte upp med filtar, fika, spel och bad. Även fast vi var initiativtagarna till uppdraget, tog vi en deltagande roll då vi inte ville ta den auktoritära och på så sätt förstöra deltagarnas upplevelse av dagen.


Vi ville ge gruppen känslan av att de inte var i skolan, samtala, umgås och ta gruppen till ett ställe där de kanske aldrig varit för att på så sätt ge dem möjlighet att upptäcka något nytt. Genom att ta sig till en plats med hjälp av koordinater var de också tvungna att samarbeta.


Gruppen hade själva makten att välja om de ville delta eller ej och bara fyra av gruppens medlemmar infann sig vilket vi såg som lyckat då resten gjorde det till sitt genom att ”bryta mot reglerna” genom att inte delta. De fyra som deltog gjorde upplevelsen även dem till sin egen genom att bada, sova, sola och spela spel. Vi var medvetna om att gruppen säkert väntade sig en sorts formell presentation när de kom fram och att de nog blev lite förvirrade när vi avvek från den modellen.


Vår tanke med aktionen var att ge gruppen en möjlighet till att ta sig en ny upplevelse och göra den till sin egen. Tillfället var från vår sida ett försök att göra utrymmet till allas, att få gruppen att använda sin egen kreativitet att göra vad de själva ville med det givna utrymmet/platsen. Man kan säga att vi simulerade ett sorts sommarlovsscenario för att skapa avslappning och på så sätt ge rum för reflektion som i sin tur skapar insikt.


Reflektion, insikt och djupare förståelse för det man gör är ofta något som det saknas tid till i skolan vilket i sin tur föder en abstraherad och motsägelsefri kunskap. Skolan lär kort sagt eleverna att hantera saker lösryckta från sitt konkreta sammanhang. Det blir i sämsta fall ytlig kunskapsförmedling och elevernas erfarenheter och kultur spelar mycket lite roll för arbetet. Om man bara proppar eleverna fulla med mängder av information utan att ge dem möjligheten att sätta informationen i sammanhang leder det till att de inte ser och förstår helheten.

Jag kan inte lära ut/uppmuntra mina elever till hur man genomför olagliga handlingar men däremot kan jag genom konsten, och främst med hjälp av bildanalys, uppmuntra dem till att se kritiskt på sin omvärld och samhället de lever i. Genom detta ser jag all möjlighet i att på så sätt få dem att se helheten och att tänka utanför den samt att gå sin egen väg.


Frågeställningar:

Hur gör jag om det (vad det nu kan vara) till mitt eget?

Hur kan jag få mina elever att arbeta med ämnen som rör samhällskritik på ett sätt där jag inte i förväg ger dem ett rätt eller fel?

Hur mycket personligt ställningstagande får jag som lärare ha när en elev berör liknande frågor?

Hur kan jag få mina elever att själva tänka kritiskt och kritiskt granska sin samtid på ett fungerande sätt?

Kan appropriering användas som ett pedagogiskt verktyg/metod och i så fall hur?

Hur får jag dem att tänka om från den förutsägbara undervisningen som inte ger utrymme för reflektion?



* Föreläsning, Joakim Sveland, Göteborg, 2012-08-11

* Skolan och den radikala estetiken. Lena Aulin – Gråhamn, Magnus Persson, Jan Thavenius. Studentlitteratur, 2009

* "Bildundervisningen i skolan skall uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och bidra till att de utvecklar förståelse för hur olika bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen skall även ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap samt analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.” – Läroplan för grundskolan 2011, Stockholm, 2011

fredag 17 augusti 2012

Pedagogisk aktion
#1: Ta er till destinationen för dessa koordinater: 57.6606, 11.8455
#2: Vid destinationens mål: följ de färgade vimplarna till dagens slutdestination.
Game on!


onsdag 8 augusti 2012

Svenska skolan, se & lär
Så här färgglada och lekfullt inspirerande är en skola i Paris, dä är annat än den svenska tråkskolan dä!
Här kan man läsa mer.
Chitra Ganesh
Ett tips till er som inte redan sett Chitra Ganesh utställningen på Göteborgs Konsthall borde verkligen gå dit. Mycke bra!
Aktion
Jag sitter och funderar på hur jag skall förhålla mig till det sista uppdraget och den konstnärliga/pedagogiska aktionen som vi skall genomföra i/kring Nordstan.
Mitt projekt (Pixel Intervention) är i sig en aktion men för att få in den pedagogiskabiten och göra det hela mer interaktivt funderar jag på att sätta upp reklamblad eller klistermärken som på ett eller annat sätt lyfter frågeställningar kring reklam och som kanske också talar om hur man går tillväga för att själv ta sig an ett reklamskåp på bästa sätt. Eller så fokuserar jag inte så mycket på själva reklamen utan mer på hur man approprierar.
Vi får se vad det blir avet!
Sista uppdraget

SPELETS REGELER
Nu närmar sig slutet och början på något nytt. Regnet slår ner på resterna av sommaren och hösten är snart här. Gör dig redo.

del 3: Pedagogisk handling och aktion. (del i examinering)
del 4: Sammanställande av avslutande dokument. (del examinering).

Förbered och arbeta med hur du ska föra ut dina insamlade erfarenheter och dina konstnärliga
handlingar som en pedagogisk aktion.
Välj en plats i eller kring Nordstan där du vill genomföra din pedagogiska aktion. (om du redan
har en planerad aktion placerad någon annanstans eller om din aktion kräver ett annat
förhållningssätt än en platsspecifik så går även det bra).