Visar inlägg med etikett Spelets regler. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Spelets regler. Visa alla inlägg

onsdag 22 augusti 2012

Del 2:

Pedagogisk aktion – bryt mot reglerna och gör det till ditt eget


”Låt alla få möjligheten att formulera sig själva varje dag och låt varje lektion vara deltagarnas kreativa yta.”



Till presentationstillfället av den pedagogiska aktionen valde jag och Mattis att samarbeta. Platsen för presentationerna var av lärarna satt i Nordstan vilket vi båda kände olust till då det förmodligen är ett av de svåraste ställena att förmedla ett pedagogiskt budskap på pga. bl.a. ljudnivån. Vare sig man har nedsatt hörsel eller inte så gör platsen det svårt att höra det som sägs och det är mycket intryck och störningsmoment som gör det svårt att koncentrera sig. Bådas arbeten har i olika mån utgått från samhällskritik, konsumtionskritik och att bryta mot regler så istället för att presentera i Nordstan valde vi att hitta på egna regler i form av ett speluppdrag, som en flört med kursens namn och att spela med på reglerna fast bryta mot dem, eller mera; göra det till sitt.


Uppdraget som vi per sms skickade till gruppen inför vårt redovisningstillfälle löd:


#1: Ta er till destinationen för dessa koordinater: 57.6606, 11.8455

#2: Vid destinationens mål: följ de färgade vimplarna till dagens slutdestination

Game on!


Koordinaterna tog gruppen till Saltholmens spårvagnshållplats där sedan vimplar ledde dem till badplatsen på Aspholmen där vi mötte upp med filtar, fika, spel och bad. Även fast vi var initiativtagarna till uppdraget, tog vi en deltagande roll då vi inte ville ta den auktoritära och på så sätt förstöra deltagarnas upplevelse av dagen.


Vi ville ge gruppen känslan av att de inte var i skolan, samtala, umgås och ta gruppen till ett ställe där de kanske aldrig varit för att på så sätt ge dem möjlighet att upptäcka något nytt. Genom att ta sig till en plats med hjälp av koordinater var de också tvungna att samarbeta.


Gruppen hade själva makten att välja om de ville delta eller ej och bara fyra av gruppens medlemmar infann sig vilket vi såg som lyckat då resten gjorde det till sitt genom att ”bryta mot reglerna” genom att inte delta. De fyra som deltog gjorde upplevelsen även dem till sin egen genom att bada, sova, sola och spela spel. Vi var medvetna om att gruppen säkert väntade sig en sorts formell presentation när de kom fram och att de nog blev lite förvirrade när vi avvek från den modellen.


Vår tanke med aktionen var att ge gruppen en möjlighet till att ta sig en ny upplevelse och göra den till sin egen. Tillfället var från vår sida ett försök att göra utrymmet till allas, att få gruppen att använda sin egen kreativitet att göra vad de själva ville med det givna utrymmet/platsen. Man kan säga att vi simulerade ett sorts sommarlovsscenario för att skapa avslappning och på så sätt ge rum för reflektion som i sin tur skapar insikt.


Reflektion, insikt och djupare förståelse för det man gör är ofta något som det saknas tid till i skolan vilket i sin tur föder en abstraherad och motsägelsefri kunskap. Skolan lär kort sagt eleverna att hantera saker lösryckta från sitt konkreta sammanhang. Det blir i sämsta fall ytlig kunskapsförmedling och elevernas erfarenheter och kultur spelar mycket lite roll för arbetet. Om man bara proppar eleverna fulla med mängder av information utan att ge dem möjligheten att sätta informationen i sammanhang leder det till att de inte ser och förstår helheten.

Jag kan inte lära ut/uppmuntra mina elever till hur man genomför olagliga handlingar men däremot kan jag genom konsten, och främst med hjälp av bildanalys, uppmuntra dem till att se kritiskt på sin omvärld och samhället de lever i. Genom detta ser jag all möjlighet i att på så sätt få dem att se helheten och att tänka utanför den samt att gå sin egen väg.


Frågeställningar:

Hur gör jag om det (vad det nu kan vara) till mitt eget?

Hur kan jag få mina elever att arbeta med ämnen som rör samhällskritik på ett sätt där jag inte i förväg ger dem ett rätt eller fel?

Hur mycket personligt ställningstagande får jag som lärare ha när en elev berör liknande frågor?

Hur kan jag få mina elever att själva tänka kritiskt och kritiskt granska sin samtid på ett fungerande sätt?

Kan appropriering användas som ett pedagogiskt verktyg/metod och i så fall hur?

Hur får jag dem att tänka om från den förutsägbara undervisningen som inte ger utrymme för reflektion?



* Föreläsning, Joakim Sveland, Göteborg, 2012-08-11

* Skolan och den radikala estetiken. Lena Aulin – Gråhamn, Magnus Persson, Jan Thavenius. Studentlitteratur, 2009

* "Bildundervisningen i skolan skall uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och bidra till att de utvecklar förståelse för hur olika bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen skall även ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap samt analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.” – Läroplan för grundskolan 2011, Stockholm, 2011

fredag 17 augusti 2012

Pedagogisk aktion
#1: Ta er till destinationen för dessa koordinater: 57.6606, 11.8455
#2: Vid destinationens mål: följ de färgade vimplarna till dagens slutdestination.
Game on!


onsdag 8 augusti 2012

Aktion
Jag sitter och funderar på hur jag skall förhålla mig till det sista uppdraget och den konstnärliga/pedagogiska aktionen som vi skall genomföra i/kring Nordstan.
Mitt projekt (Pixel Intervention) är i sig en aktion men för att få in den pedagogiskabiten och göra det hela mer interaktivt funderar jag på att sätta upp reklamblad eller klistermärken som på ett eller annat sätt lyfter frågeställningar kring reklam och som kanske också talar om hur man går tillväga för att själv ta sig an ett reklamskåp på bästa sätt. Eller så fokuserar jag inte så mycket på själva reklamen utan mer på hur man approprierar.
Vi får se vad det blir avet!
Sista uppdraget

SPELETS REGELER
Nu närmar sig slutet och början på något nytt. Regnet slår ner på resterna av sommaren och hösten är snart här. Gör dig redo.

del 3: Pedagogisk handling och aktion. (del i examinering)
del 4: Sammanställande av avslutande dokument. (del examinering).

Förbered och arbeta med hur du ska föra ut dina insamlade erfarenheter och dina konstnärliga
handlingar som en pedagogisk aktion.
Välj en plats i eller kring Nordstan där du vill genomföra din pedagogiska aktion. (om du redan
har en planerad aktion placerad någon annanstans eller om din aktion kräver ett annat
förhållningssätt än en platsspecifik så går även det bra).

tisdag 31 juli 2012

Eftertanke
Som jag nämnde i ett inlägg innan så var jag lite kluven till hur mycket jag skulle lägga ut här på bloggen då projektet var en olaglig handling (hamnar jag i brottsregistret kan jag få svårt att få lärarjobb), men nu har jag som ni märkt bloggat om det. Jag vet att en uppgift var att veckovis skriva en reflektion kring vad man höll på med, vilket jag fann svårt av anledningen jag nämnde ovan. Jag har därför gjort valet att inte skriva alltför mycket utan att jag känt mig trygg med det.

Dock var det som alltid lika svårt att koka ner flera veckors intensiva arbete, tankegångar, diskussioner och referenser till ett lagom långt blogginlägg utan att svamla allt för mycket. Jag hoppas ändå att det sammanfattande inlägget ger någon sorts klarhet. Något som jag inte nämnde i det inlägget var att jag haft otroligt roligt under de här veckorna, jag är verkligen glad att jag valde att gå båda sommarkurserna och plockade godbitarna från de båda.

Odlingsprojektet är pågående och har till och med utökats med några squashplantor:

Några grannar har kikat lite nyfiket, en annan sagt "va fint, är det du som odlar där?" men annars har det inte hänt så mycket. Vet inte vad jag trodde skulle ske, det är ju inte så att hyresvärden inte tillåter odlingar rakt av. Däremot måste man be om lov först... så kanske väntade jag mig att odlingen skulle tas bort, i vilket fall när pallkragen tillkommit. Att den var ivägen eller så när de ska klippa gräset, men de har snällt klippt runt kragen! Förutom några små barnfötter i kragen så har jag inte märkt att någon gjort någon inverkan på min "åverkan".

Vad gäller mönstren, så fortsätter jag leta, då jag ser saker som tilltalar mig dagligen.

Just nu är jag helt slut i knoppen efter att ha arbetat så intensivt i några veckor så jag tänker helt enkelt ge mig själv lite time off, stanna hjärnans konstanta tankesnurra, kliva av tåget och bara vila. Jag behöver det.
Pissreklam
Nu slipper man inte ens undan från reklamen på tjottan se bara här -> pissreklam

Ingenting är heligt längre. Jag blir i alla fall illamående (inte minst av tanken på urinerande män), ingenstans får man vara ifred. Under Vfu:n fick jag medverka när eleverna introducerades för en ny uppgift inom bildanalys som involverade att granska/läsa/tolka reklambilder och jag kan bara hoppas att inslaget av bildanalys (att få verktyg för att kritiskt läsa och tolka bilder/reklam/sin samtid osv) skapar en annan framtid än den med talande toaletter.

tisdag 17 juli 2012

Vara ute själv
Idag var första gången som jag var ute och busade om natten alldeles själv, de andra gångerna har jag haft sällskap. Jag vet inte om det var bara för att jag var själv som jag kände mig jätteparanoid större delen av tiden. Man kan ju känna trygghet i grupp menarja, även om man bara är två. Så den aspekten att vara ute själv var självklart en stor en, inte bara för att vara ute på sådant uppdrag men också för att vara ute sent ensam i mörkret. Något som jag normalt sett inte upplever som ett problem.
Som kvinna blir man matad med en rädsla för natt och mörker, som gör att man, fast man försöker låta bli, fokuserar på mörkerrädslan och på så vis skapar ett problem och en rädsla som man kanske annars inte skulle känna. Det handlar snarare om en kollektiv rädsla som var och en anammar, befäster och skapar.

Sådant får mig att tänka på vem natten egentligen tillhör och vem som har tillgång till det offentliga rummet nattetid. Det väcker också frågor kring vad det är som gör oss trygga om natten, är det belysta platser, andra människor, öppna ytor osv? Vem har makten över och i det offentliga rummet?

Jag är ute och gör en olaglig handling men det är inte polisen jag är rädd för, det är andra människor och att bli överfallen. Närvaron av andra människor nattetid är något som kanske skulle gjort att jag känt mig tryggare vid ett annat tillfälle (eller iallafall upplevt en inbillad trygghet). Ljus och upplysta platser är också en sådan sak som kanske gör att de flesta av oss upplever en viss trygghet nattetid, men som jag nu istället gömmer mig för.

Hursom, idag satte jag i varjefall upp två stycken. Jag har tillverkat desto fler men tycker att de är rätt klena i färgerna nu, jag gillade de starka, klara och heltäckande färgerna på den första jag gjorde. Hoppas på fler såna snart! Denna gången märkte jag att de blev mycket mindre än den första också, något att tänka på till nästa gång.
Tills dess, håll till godo med en bild:

Och vad gäller odlingarna så är den senaste utvecklingen denna skylt som uppkom efter att jag märkt fotspår inuti pallkragen en dag:
Appropriering, art intervention & vävning

Från Wikipedia:

Appropriation is a fundamental aspect in the history of the arts (literary, visual, musical). Appropriation can be understood as "the use of borrowed elements in the creation of a new work."

In the visual arts, to appropriate means to properly adopt, borrow, recycle or sample aspects (or the entire form) of man-made visual culture. Strategies include "re-vision, re-evaluation, variation, version, interpretation, imitation, proximation, supplement, increment, improvisation, prequel, pastiche, paraphrase, parody, homage..."

The term appropriation refers to the use of borrowed elements in the creation of a new work (as in 'the artist uses appropriation') or refers to the new work itself (as in 'this is a piece of appropriation art').

Inherent in our understanding of appropriation is the concept that the new work recontextualises whatever it borrows to create the new work. In most cases the original 'thing' remains accessible as the original, without change.

Art Intervention: (från wikipedia)

Art intervention is an interaction with a previously existing artwork, audience or venue/space. It has the auspice of conceptual art and is commonly a form of performance art. It is associated with the Viennese Actionists, the Dada movement and Neo-Dadaists.

Intervention can also refer to art which enters a situation outside the art world in an attempt to change the existing conditions there. For example, intervention art may attempt to change economic or political situations, or may attempt to make people aware of a condition that they previously had no knowledge of.

Although intervention by its very nature carries an implication of subversion, it is now accepted as a legitimate form of art and is often carried out with the endorsement of those in positions of authority over the artwork, audience or venue/space to be intervened in. However, unendorsed interventions are common and lead to debate as to the distinction between art and vandalism.

By definition it is a challenge, or at the very least a comment, related to the earlier work or the theme of that work, or to the expectations of a particular audience, and more likely to fulfil that function to its full potential when it is unilateral, although in these instances, it is almost certain that it will be viewed by authorities as unwelcome, if not vandalism, and not art.

Vävning/hemslöjd:

Hemslöjd är en hantverksmässig tillverkning av bruks- eller prydnadsföremål för eget behov eller till försäljning.

Rötterna till hemslöjd finns i den svenska allmogekulturen där den också hämtar inspiration. Slöjdade föremål är präglade av handens arbete och kunskap om material och teknik. Inom hemslöjd används traditionellt naturen som materialkälla, men även återbruk är vanligt.

Hemslöjd är en förening av nutid och tradition, lokal särprägel och slöjdarens skaparlust.


(källa: Wikipedia)

tisdag 10 juli 2012

Samlar material

Varför?
För att göra dessa pixilerade pappersvävar. För vem kan egentligen identifiera sig med all den där konsumtionen, människosynen och ha tid till alla de där produkterna som reklamen sänder ut?

måndag 9 juli 2012

Mönster
Ytterligare utökning
Nu har jag gått från två plantor till nuvarande sex. Igår fann jag en pallkrage i ett buskage som jag kånkade hem, som handen i handsken kändes det ju som nästa steg för min odling. En inramning! Och gratis är ju, som vi alla vet, mycket gott! Jorden som jag fyllde kragen med var lika gratis den, hyresvärden har ett "förråd" av jord till sina odlingar där jag tog för mig. Hela kalaset tog ungefär två timmar och litervis av svett eftersom det krävdes en del bärande av jord.

Jag undrar hur långt jag kan ta det tills någon anmärker på det. Kanske ska jag anlägga en stenplats framför eller bygga mig en pizzaugn av lera, den som lever får se! Jag är intresserad av var gränsen går. Hur stor "åverkan" får jag göra innan någon säger något? Jag antar att folk tror att jag fått både pallkragen och jorden av värden eftersom det är på gården/lekparken jag vistas.

Varför har jag gjort detta då kan man undra?

Infall. Känsla. Slump? Tja, va vet jag..

Jag har gått ifrån ilskan lite grann, konstigt nog är jag tillbaks där i det "glada disneybuset" igen men vi får se vart det landar. Jag är hursom mycket glad över att personan lett mig hit och att den fått igång mig. jag gillar busets väg! Tack å bock.

söndag 8 juli 2012

Mer bus
Innan:

Under:

Efter:
Frottagefeelings
För att släppa på kontrollen låter jag som sagt känslan/min persona leda mig framåt.

Liten tankekarta:

Stadsvandring utan mål, stanna upp, känna in. frottera. fota, tänka efter, smälta. bus för förändring - gränsdragning - bus - odla - reklam - störande - finna lugn. finna enkelhet och skönhet i det "fula". ta något och göra om det till någonting annat.

Utifrån frottagetekniken blev jag intresserad av abstrakta former/kompositioner i omgivningen. Oljefläckar, färgstänk, bladverk, asfalt, grus och annat som fångade min uppmärksamhet och som inte tillkommit med en tanke om att det skall vara konst. Det var främst de här som jag inspirerade att göra detta, jag drogs till dem för att de är vilda och organiska till formen/uttrycket.

Jag letade lager, former och kompositioner i omgivningen som tilltalade mig och dokumenterade med foto. Enkla vackra saker som egentligen inte kanske läggs märke till eller som ses som klotter eller som uppkommit av en slump eller som helt enkelt bara tilltalade mig för stunden. Något som också hänt vad gäller min odling, se föregående inlägg.

söndag 1 juli 2012

En möjlig ingång till ett projekt
JC Decaux talar om varför utomhusreklam är det bästa.
Varför utomhusreklam?

1. Utomhusreklam är oundviklig
- Kan inte väljas bort av reklampubliken
2. Når din publik på rätt plats
- Kommunicerar budskapet till en publik som är mycket nära olika köpbeslut
3. Utomhusreklam når din publik ofta
- Ger annonsörer stor möjlighet att frekvent upprepa sitt budskap
4. Utomhusreklam skapar Impact
- Både stora och mindre format skapar med rätt kreativ utformning effekt
5. Räckvidd byggs upp snabbt, både lokalt och nationellt
6. Utomhusreklam når i princip alla som vistas utomhus, annonsören når sin publik vid upprepade gånger under en kampanjeperiod

Inspiaration -> härifrån <-

torsdag 21 juni 2012

Man behöver inte alltid fråga om lov

Spelets regler 
Sommarkursen Spelets Regler har satt igång för fullt, kursen är på 15hp och löper under hel sommaren. Det ska bli riktigt kul. Än så länge har vi läst en del texter för inspiration och uppfunnit våra personas som vi skall vara under kursens gång. Jag har aldrig använt det som metod tidigare så det ska bli kul att testa. Arbetet är i början just nu så det har ännu inte formulerats någon tydlig ingång för min del. Dock har jag en hel del saker i skallen som, tex geocashing, hämnd och bus för förändring.
Vi får se vart min persona tar mig. Jag vill i alla fall inte vara snäll, då det brukar vara där jag hamnar, jag har svårt att låta mig vara ilsken så jag har hoppas att min persona (som såg ut ungefär så här för några dagar sen... revideras ständigt) skall hjälpa mig med detta.


















Under kursens första workshop var vi utomhus på Trädgårdsföreningen, lärde vi först känna varandra genom en lek där man skulle hitta likheter/något gemensamt hos de andra. 


















 
Sen blev vi indelade i mindre grupper som fick en trådrulle, nål sax och ett ord som vi skulle gestalta. Min grupp fick ordet nervös. Vi fann ett häftigt träd precis vid vattnet som växte häftigt och rörigt hit och dit, det såg nervöst ut för dels var det halvdött och riskerade att ramla i vattnet och dels så växte grenarna som i ett nystan av virrvarr. Vi använde tråden för att försöka fånga upp trädets nervositet, få det att stanna upp och plåstra om. Lite som en drömfångare eller en väv. Det var rätt kul å stå där när folk gick förbi och var nyfikna, frågade saker och berättade att det påminde om något de gjort på 70-talet.












































Tankarna efter dagen var många även om vi gjort liknande workshops tillsammans på HDK tidigare under året. Det var spännande att höra och se de andra spelarnas tankar, ideer och gissningar kring de olika orden som gestaltades av grupperna. Mycket fantasi, filosofi och metaforer!
Processen