Visar inlägg med etikett Vad gör du?. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vad gör du?. Visa alla inlägg
lördag 10 januari 2015
Vad gör jag? BVKFG1 - Samtidskonst som pedagogisk handling
onsdag 10 december 2014
Vilsekommen
Som rubriken avslöjar så känner jag mig just nu väldigt vilsen i vad det är jag håller på med. Skrivandet går sådär eftersom jag inte riktigt är klar över vilken väg det är jag vill gå med gestaltningen och då i förlängningen också uppsatsen. Är det kroppen med de gjutna navlarna eller är det reflektion och tid? Eller kanske ingenting/damm och ickemateria? Fast å andra sidan är ju damm faktiskt någonting, det är flera saker, delar och rester av något som vi inte längre kan identifiera. I varje fall känns det, när det gäller gestaltningen, att jag mest har damm eller ja ingenting eftersom det mesta skett uppe i mitt eget huvud och inte kommit ut i någon fysisk form. Har en fortfarande gjort någonting då, om en "bara" reflekterat menar jag? Kan en bli bedömd på det och hur tänker jag att jag skulle bemöta det i mitt eget klassrum? Är process och slutprodukt skilda från varandra? Ibland upplever jag det som att de är det, eftersom det alltid skall bli något. Om det där något är något som en lärt sig (kunskap) eller kommit till insikt om via tanken har en väl ändå gjort något? Men hur skall jag förmedla och gestalta mina tankar och lärdomar? Kan en presentera ingenting? Jag hade ett väldigt bra handledningstillfälle på min kvällskurs igår som gav en del samt några bra referenser med konstnärer som arbetat med "ingenting". Men fortfarande vet jag inte hur jag skall ta mig vidare. Jag har ju navelavgjutningarna som är ett fysiskt material men det är något med dem som gör att jag känner att de inte är vad jag vill åt just nu.
i dagsläget känns det nästan lite som i Kejsarens nya kläder, "vad bidde det då då?" Ja, vad bidde det egentligen?
Nu kanske jag låter jätteuppgiven men det är jag inte, jag försöker hålla mig optimistisk, och jag vet att jag måste reda ut alla frågetecken för att ta mig vidare.
Ref:
Pilvi Takala
Nu kanske jag låter jätteuppgiven men det är jag inte, jag försöker hålla mig optimistisk, och jag vet att jag måste reda ut alla frågetecken för att ta mig vidare.
Ref:
Pilvi Takala
onsdag 12 november 2014
Vad gör du? Samtidskonst som pedagogisk handling - BVKFG1
Uppgift: Utgå från en pedagogisk händelse som ni tillsammans iscensätter.
torsdag 25 september 2014
Lurkar och undersöker en plats
Första intrycket: obehaglig, iakttagande, äcklig matos lukt, byggoljud och alldeles för många intryck.
Närmre iakttagelse: här vistas ingen, stenstoderna är uråldriga väktare och intrycken minskar när du sätter dig ner. Doft och ljud är fortfarande äckliga och bullriga.
Vi samtalar om platsen och i samtalet händer något. Vi gräver djupare, lager för lager skalar vi av platsen. Frotterar, fotar, samtalar, känner, reflekterar, ritar och spelar in ljud. Vi är arkeologer.
Arbeta vidare: lukt, ljud och lager. Påverkas och Förhålla sig till platser genom ljud.
onsdag 10 september 2014
Låna andras ögon
Dagens lurk i källarskrubb:
Att Göra (perfrom - to perfrom - to do performance - performance studies )
SPEL (GAME) - LEK (PLAY) - RITUAL
-- LURK/ Smyga/ Lura/ som metod? förslag på att komma in i och analysera det egna görandet inifrån.
Att Göra (perfrom - to perfrom - to do performance - performance studies )
SPEL (GAME) - LEK (PLAY) - RITUAL
-- LURK/ Smyga/ Lura/ som metod? förslag på att komma in i och analysera det egna görandet inifrån.
tisdag 9 september 2014
Uppgift #1: Lurk - all the sounds kept drifting in
söndag 7 september 2014
All the sounds kept drifting in
Hur ska en då förhålla sig till uppgiften? När jag hörde den spelas upp fastnade jag för och skrev ner detta:
Varför? Svaret är svårt att ge, men som alltid har pusselbitarna fallit på plats efter lite tid att marinera på saken.
Vad hör jag för förrymda ljud när jag gör det jag gör? Vilka berättelser smiter iväg och in genom mina väggar? Jag spenderar mycket tid i min atelje som är en gammal butikslokal med stora fönster som vätter ut mot gatan. Rutorna har bara ett glas så en kan höra hela konversationer och har en då gardinerna fördragna kan en (ovilligt och ofta genant) höra både det ena eller det andra. En blir en ofrivillig åhörare. Omvänt iakttar de även mina rörelser och kanske också ljud(?). Hur uppfattas de ljuden av andra? Har en gardinerna öppna stannar ofta människor och tittar in, ofta med en kommentar om något de ser, ovetandes om att alla deras ljud smiter iväg in genom rutan.
....
"...all the sounds kept drifting in.."
The Ouija board = berättelse eller redogörelse för händelser - Lurk - spionera på sig själv eller att se sig själv eller sin omgivning med nya ögon utifrån + citatet = ljud, eller ljud som sluppit/smitit iväg... - Och, VAD gör JAG?
Vad hör jag för förrymda ljud när jag gör det jag gör? Vilka berättelser smiter iväg och in genom mina väggar? Jag spenderar mycket tid i min atelje som är en gammal butikslokal med stora fönster som vätter ut mot gatan. Rutorna har bara ett glas så en kan höra hela konversationer och har en då gardinerna fördragna kan en (ovilligt och ofta genant) höra både det ena eller det andra. En blir en ofrivillig åhörare. Omvänt iakttar de även mina rörelser och kanske också ljud(?). Hur uppfattas de ljuden av andra? Har en gardinerna öppna stannar ofta människor och tittar in, ofta med en kommentar om något de ser, ovetandes om att alla deras ljud smiter iväg in genom rutan.
....
onsdag 3 september 2014
Vad gör du? Samtidskonst som pedagogisk handling
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





